افغانستاناقتصادجهان

ترکمنستان: در سال روان روند لوله‌کشی پروژه‌ی تاپی در افغانستان آغاز خواهد شد

وزارت خارجه‌ی ترکمنستان، گفته است که در سال روان میلادی، کار پروژه‌ی تاپی در داخل خاک این کشور به پایان رسیده و همزمان روند لوله‌کشی این پروژه در داخل خاک افغانستان آغاز خواهد شد.

وفا حاجی‌یوف، معاون وزارت خارجه‌ی ترکمنستان، روز پنج‌شنبه (۱۶ جدی) در رأس هیئتی با اعضای رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نشر شده، آمده است که به شمول معاون وزارت خارجه‌ی ترکمنستان، محمد مراد امانوف، رییس عمومی پروژه‌ی تاپی و خواجه عوض‌عوف، سفیر ترکمنستان نیز به هرات سفر کرده اند.

بر اساس اعلامیه، وفا حاجی‌یوف گفته است که وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یافته و زمینه برای تطبیق پروژه‌ی تاپی فراهم شده است.

حاجی‌یوف افزوده است که میکانیزم منظم برای توزیع گاز در ولایت هرات و ولایت‌های مسیر پروژه‌ی تاپی عملی خواهد شد.

از سویی هم، یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، گفته است که یک کمیسیون برای فراهم‌سازی تسهیلات در مسیر ترانزیت گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند آغاز به کار خواهد کرد تا چالش‌ها و فرصت‌های مسیر تاپی بررسی شود.

گفتنی است که پروژه‌ی تاپی، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.

توافق‌نامه‌ی پروژه‌ی تاپی در ماه حوت سال ۱۳۹۶ خورشیدی میان مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسیده بود؛ اما تا اکنون کار عملی این پروژه در افغانستان آغاز نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا