جهان

نخستین بیمار جهان که کلیه «خوک» برایش پیوند شده بود در گذشت

مرد امریکایی و اولین بیمار جهان که پس از انجام پیوند کلیه خوک توانست موفقانه عمل جراحی را پشت سر بگذراند و بهبود یابد با گذشت دو ماه جان باخت.

به گزارش رسانه‌های خارجی این مرد ریک سلایمن نام داشت و حدود 62 سال سن داشت و از جمله نخستین بیمار های بود که که با استفاده از کلیه خوک در ماه مارچ در شفاخانه ماسا چوست در امریکا عملیات پیوند گرده خوک روی بدنش تطبیق و عملیات موفقانه سپری شده بود.

جراحی این مرد چهار ساعت طول کشیده بود و پس از دو هفته بستری بودن از شفاخانه مرخص شد.

در همین حال جراحان که که این پیوند را در شفاخانه ماساچوست انجام داده اند می گویند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر این وجود ندارد که مرگ وی در نتیجه پیوند اخیر رخ داده باشد.

پیش از این داکتران اعلام کرده بودند که اسلیمن سال‌ها به دیابت نوع دو و فشار خون بالا مبتلا بود و او سال‌ها تحت دیالیز قرار داشت تا این که در دسامبر ۲۰۱۸ در بیمارستان عمومی ماساچوست پیوند کلیه را از یک اهداکننده انسان دریافت کرد اما حدود پنج سال بعد، از کار افتادن کلیه آغاز شد و اسلیمن مجبور شد در مه ۲۰۲۳ دیالیز را از سر بگیرد که به گفته بیمارستان، کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار داد.

کلیه که با پیوند آن این مرد 62 ساله توانست زنده بماند از یک خوک به دست آمده بود که برای حذف ژن های مضر خوک و افزودن ژن های انسانی خاص برای بهبود سازگاری آن با انسان، ویرایش ژنتیکی شده بود.

.

 

دکمه بازگشت به بالا