افغانستاناقتصادجهان

تبعات منع کشت تریاک در افغانستان بر مصرف‌کنندگان آن در اروپا

یک رسانه‌ی اسپانیایی گزارش داده است که ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، هشدارها برای کاهش عرضه جهانی تریاک و هیروئین را در اروپا به صدا درآورده است.

روزنامه “ال پاییس” اسپانیا روز چهارشنبه، بیست و چهارم حوت به نقل از یک مقام اسپانیایی گزارش داد که اگر خشخاش در افغانستان کشت نشود هزاران مصرف کننده‌ی این مواد در اروپا می‌میرند.

در گزارش آمده که در پی ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، کاشت خشخاش از نزیک به ۶۷۶ هزار جریب به حدود ۲۶ هزار جریب کاهش یافته است.

مرکز نظارت بر مواد مخدر اروپا هشدار داده است که با توجه به‌کاهش میزان کشت خشخاش در افغانستان، جهان احتمالا با کمبود عرضه جهانی تریاک و هیروئین مواجه خواهد شد

این مرکز همچنان گفتهبا کمبود عرضه‌ی جهانی تریاک و هیروئین، مصرف‌کنندگان به استفاده از مواد افیونی مضرتر مانند مشتقات فنتانیل یا نیتازن رو خواهند آورد.

براساس گزارش، رامون چاکون، کمیسر ارشد تحقیقات بارسلونا گفته است که اگر بازارهای اروپا با کمبود هیرویین مواجه شود، مصرف‌کنندگان بسوی موادهای جایگزین خطرناک‌تری روی خواهند آورد.

کمیسر ارشد تحقیقات بارسلونا گفته است: «اگر خشخاش در کابل کشت نشود، هزاران نفر در اروپا خواهند مرد.»

در همین حال، خوان ویلابی، نماینده دولت اسپانیا برای طرح ملی مواد مخدر گفته است که هنوز نشانه‌های از موجودیت هیروئین مصنوعی در این کشور دیده نشده است.

این مقام اسپانیایی گفته است که هیرویین و افیونی که از خشخاش افغانستان بدست می‌آید بسیار دیر و با سختی به اروپا می‌رسد و در حال حاضر میانمار در بخش تولید خشخاش از افغانستان پیشی گرفته است.

سازمان ملل متحد در ماه عقرب سال جاری خورشیدی اعلام کرد که کشت تریاک در افغانستان امسال ۹۵ درصد کاهش یافته است.

براساس گزارش دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل کشت تریاک در سال ۲۰۲۳ در افغانستان از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است.

 

دکمه بازگشت به بالا