افغانستان

مهاجران افغان در برزخ بلاتکلیفی

هزاران نفر مهاجران افغان که در عملیات آمریکایی با عنوان «عملیات تخلیه» از افغانستان خارج شده اند با گذشت نزدیک به هفت ماه هنوز هم در برزخ بلاتکلیفی به سرمی برند.

جمع زیادی از مهاجران افغان در امارات متحده عربی بیش از شش ماه است که هر روز منتظرند، ببینند آمریکا درباره سرنوشت آن‌ها چه تصمیمی می‌گیرد؟

هزاران نفر در اردوگاهی در «ابوظبی» همچنان منتظرند، افغان‌های ساکن در این اردوگاه همزمان با روز‌های فرار آمریکا از افغانستان و آمدن طالبان به کابل با هواپیما‌های آمریکایی از افغانستان خارج شده اند.
اکنون این پناهجویان با اعتراض شدید به آمریکا به دلیل بی توجهی به سرنوشت شان اعلام کردند: آمریکایی‌ها وعده دادند که در مدت دو ماه آن‌ها را به آمریکا می‌برند، اما اکنون شش ماه سپری شده است و آن‌ها هنوز هم بی سرنوشت هستند و مشکل آن‌ها فقط با آمریکایی هاست.
این پناهجویان افغان که تعداد آن‌ها فقط در ابوظبی ده هزار نفر گفته می‌شود، تظاهرات و اعتصاب آن‌ها هنوز راه به جایی نبرده است، این پناهجویان که بسیاری از آن‌ها همکار نظامیان آمریکایی و ناتو بوده اند و در پیاده سازی برنامه‌های آمریکا در افغانستان در بیست سال گذشته کمک کرده اند در یک برنامه تخلیه آشفته خود را از افغانستان خارج کردند، وضعیت امروز با دیروزشان در مدت هفت ماه اخیر هیچ فرقی نکرده است.
مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس کابینه طالبان در پیامی به این مهاجران گفت: مهاجران افغان که در کمپ‌هایی در خارج از کشور امروز و فردای خود را سپری می‌کنند، راه برای بازگشت آن‌ها به افغانستان باز است و آن‌ها به کشورشان بازگردند.
طالبان در تازه‌ترین تصمیم خود خروج همکاران افغان نظامیان آمریکایی و ناتو را از افغانستان ممنوع کرد، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت: ما اطلاع داریم که پناهجویان افغان از جمله در قطر و ترکیه در وضعیت بدی زندگی می‌کنند و ما دیگر از خروج این افراد جلوگیری می‌کنیم.
در روز‌های خروج آمریکا از افغانستان حدود صد و بیست هزار افغان از این کشور خارج شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا