افغانستان

یادبود از چهارمین سالگرد جان باختن جنرال رازق توسط شهروندان افغانستان

شماری از شهروندان افغانستان و سیاستگران کشور در بخش‌های مختلف جهان چهارمین سالروز جان باختن جنرال عبدالرازق را با برگزاری نشست‌های آنلاین و اشتراک‌گذاری متن‌ها در رسانه‌های اجتماعی گرامی داشتند.

در یکی از این نشست‌ها شماری از سیاستگران افغانستان به شمول محمد یونس قانونی یکی از بنیانگذاران شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان سخنرانی کردند.

آقای قانونی در این نشست گفت که جنرال رازق فرزند دلیر افغانستان بود که در برابر دشمن سر تعظیم فرود نیاورد و تا پایان زندگی‌اش از کشورش دفاع کرد.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در صفحه فیسبوک اش با انتشار تصویری از جنرال عبدالرازق، او را جنرال شجاع افغانستان خواند.

همچنان، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از افغانستان، جنرال رازق را یکی از نیرومندترین سربازان افغانستان خواندند و گفتند که جان باختن وی کار کشورهای منطقه بود.

عبدالمعروف، یک تن از سربازان جنرال رازق و معاون فرماندهی پولیس ارزگان در زمان جمهوریت که اکنون در آلمان است، می‌گوید که جنرال رازق یک رهبر مدبر و با دانش نظامی بود و دشمنان او حتی در آن سوی خط دیورند هم نتوانستند آرامش داشته باشند.

او می‌افزاید که آنان راه جنرال رازق را دنبال خواهند کرد و با متجاوزان در کشور مبارزه خواهند کرد.

چهار سال پیش در همین روز جنرال رازق پس از نشستی با مقام‌های کندهار و جنرال اسکات میلر، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، توسط یک فرد نفوذی طالبان کشته شد.

در این حمله عبدالمومن، رییس امنیت ملی کندهار در آن زمان و زلمی والی کندهار در آن زمان، نیز جان باختند.

جنرال رازق در زمان مرگش ۳۹ ساله بود. او نزدیک به دو دهه در صف نیروهای امنیتی افغانستان در زمان جمهوریت خدمت کرد.

پیش از این حمله او از ۲۹ سو قصد دیگر جان به سلامت برده بود.

او از مخالفان سرسخت طالبان و پاکستان بود.

پس از مرگ وی در بخش‌ امنیتی در ولایت‌های جنوبی کشور مشکلات به میان آمد و این بخش‌ها گواه بیشتر شدن ناامنی‌ها بودند.

جنرال رازق بارها طالبان را ابزار دست سازمان استخباراتی پاکستان خواند و از سیاست‌های اسلام‌آباد در برابر افغانستان انتقاد کرد.

طالبان پس از گرفتن قدرت در افغانستان، اکادمی پولیس ملی زون جنوب غرب کشور را به نام «ابودوجانه» نام‌گذاری کردند. ابوددوجانه فرد نفوذی طالبان بود که بر جنرال رازق حمله کرد.

دکمه بازگشت به بالا