افغانستان

رئیس دولت طالبان در ارگ ریاست جمهوری با وزیر خارجه قطر دیدار کرد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر، امروز در کابل با محمد حسن آخوند، رئیس دولت طالبان دیدار کرد.

به گفته خبرنگاران او بلندپایه‌ترین مقامی است که از زمان اعلام “دولت موقت” از سوی طالبان در افغانستان، با رئیس دولت و مقام‌های ارشد آن دیدار کرده است.

تصاویر این دیدار نشان می‌دهد که محمد حسن آخوند در ارگ ریاست جمهوری میزبان وزیر خارجه قطر بوده است.

محمد نعیم، یکی از سخنگوهای طالبان با تایید خبر این ملاقات در توییتر خود نوشت امیرخان متکی، محمد یعقوب مجاهد و سراج‌الدین حقانی، وزرای خارجه، دفاع و کشور دولت طالبان هم در این دیدار حضور داشته‌اند.

به نوشته محمد نعیم دو طرف درباره “کمک‌های بشردوستانه، آینده توسعه اقتصادی افغانستان” و همین طور تعامل جامعه بین‌الملل با “امارت اسلامی” گفت‌وگو کرده‌اند.

در این دیدار رئیس حکومت طالبان از دولت و مردم قطر تشکر کرده که “همواره در شرایط دشوار کنار مردم افغانستان ایستاده‌اند.”

به گفته سخنگوی طالبان وزیر خارجه قطر به محمد حسن آخوند و مردم افغانستان تبریک گفته است.

آقای بن عبدالرحمن آل ثانی با عبدالله عبدالله، رئیس شورای ملی صلح و حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان هم دیدار کرده است.

آقای عبدالله در توییتی نوشته است که وزیر خارجه قطر بر ادامه حمایت کشورش از افغانستان تاکید کرده و دو طرف درباره “موقعیت جاری و تحولات افغانستان و تشکیل یک نظام فراگیر” تبادل نظر کرده‌اند.

قطر از از جمله کشورهایی است که بیشترین نفوذ سیاسی را بر طالبان دارد و پیش از تحولات اخیر هم میزبان مذاکرات صلح افغانستان با حضور این گروه بوده است.

علاوه بر این نقشی اساسی در عملیات بین‌المللی خروج شهروندان از فرودگاه کابل داشت و قرار است در کنار ترکیه اداره این فرودگاه را بر عهده بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا