افغانستان

زنان افغان خواهان «مستندسازی جنایات» طالبان شدند

بیانیه اساسی گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح صادر شد

بیانیه اساسی گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح طی گفتمانی با حضور دکتور عالمه، سرپرست و معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح و اعضای گروه متذکره به شکل حضوری و آنلاین از 34 ولایت صادر شد.
در آغاز ناهیده حیدری، رئیس هماهنگی مسائل جندر وزارت دولت در امور صلح ضمن معرفی آجندای برنامه، بیان داشت که زنان افغانستان به دلیل افزایش روزافزون خشونت‌ها نگران آینده خود می‌باشند. در حالی که زنان در ایجاد هیچ نوع درگیری و منازعه نقش ندارند اما بیشترین قربانی را متحمل شده‌اند. از این رو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح برای رساندن صدای زنان و دادخواهی، نشست کنونی را برگزار نموده است.
دکتور عالمه، سرپرست و معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح با اشاره به وضعیت کنونی گفت زنان افغانستان با این که طی سالیان متمادی بارها تلاش برای ایجاد تغییر و پیشرفت نموده‌اند اما از سوی گروه‌های متخاصم، سرکوب شده‌اند.
وی افزود: بدبختانه در این اواخر به دلیل افزایش خشونت‌ها از سوی دشمنان افغانستان در ولایات مختلف، یک بار دیگر زنان تحت شرایط بد امنیتی قرار گرفته‌اند که باعث نگرانی است و اکنون نیاز است تا مردم در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی از سرزمین خود دفاع نمایند.
سرپرست و معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح همچنین گفت به اساس شواهد و اسناد نشرشده از سوی رسانه‌ها، طالبان در کنار سایر جنایات ضد بشری، می‌خواهند زنان را قربانی جهادالنکاح نمایند؛ اما زنان افغانستان هیچ گاهی تسلیم ظلم نمی‌شوند و به عقب برنخواهند گشت. وی از همه مردم کشور خواست تا به بیجاشدگان داخلی کمک نمایند و برای هموطنان خود همکار شوند.
انارکلی هنریار، عضو مجلس سنا و عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح گفت اکنون نیاز است تا جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری بی‌تفاوت باقی نمانند و برای آوردن صلح در افغانستان همکاری نمایند.
زرمینه زارع، عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح از ولایت فاریاب با بیان این که زنان در این ولایت دچار مشکلات زیادی شده‌اند، گفت که باشندگان این ولایت از خانه‌های خود بیجا شده و به مناطق امن پناه برده‌اند؛ زنان به وظایف رسمی و دفاتر نمی‌توانند بروند، مکتب‌های دخترانه بسته شده و هیچ زنی حق ندارد بدون محرم از خانه بیرون شود.
کویتا صدیقی، عضو دیگر گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح از ولایت نیمروز در مورد وضعیت زنان در این ولایت پس از افزایش درگیری‌ها و محدودیت‌ها و مشکلاتی که زنان در این ولایت با آن روبرو شده‌اند، صحبت کرد.
فروزان دانش، معاون اجتماعی ولایت تخار و عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح گفت، زنان در این ولایت در وضع بد امنیتی و اقتصادی قرار دارند. وی از جامعه جهانی خواست تا صدای مردم افغانستان را بشنوند و در مقابل جنایات جنگی تروریستان خاموش نمانند.
دیگر اعضای گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح در ولایات که به صورت آنلاین یا حضوری در این گفتمان اشتراک نمودند نیز ضمن ارائه گزارش از وضعیت زنان در ولایات، از حکومت، سازمان ملل متحد و نهادهای فعال حقوق بشری خواستند تا صدای زنان افغان را بشنوند و برای ختم جنگ و خشونت در افغانستان تلاش نمایند.
در اخیر این گفتمان، نادیه صالح عضو مشرانوجرگه و عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح، بیانیه این نشست را به قرائت گرفت.
در این بیانیه، بر مشارکت معنادار زنان در تمام پروسه‌های تصمیم‌گیری کشور به خصوص پروسه صلح تأکید شده و از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواسته شد تا ضمن حفاظت از دستاوردهای دو دهه اخیر، در راستای حفظ حقوق زنان در تمامی عرصه‌ها اقدامات عملی صورت گیرد.
همچنین در بخشی از این بیانیه آمده است: ایفای نقش گسترده‌تر و بهتر در روند صلح نیاز است که آدرس مشخص، متحد و یک‌پارچه که همانا صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری ‌‌صلح است تقویت گردد که به زنان سهم مساویانه با صلاحیت برابر با مردان به شمول حق وتو در تصمیم‌گیری‌ها در روند صلح داده شود. این آدرس زنان باید با کشورهایی که با طالبان رابطه دارند، لابی‌گری کند، کار سیاسی و مستمر انجام بدهد و چشم به پروژه‌یی شدن حضور زنان در روند صلح ندوزد و کار سیاسی مسئولانه و متعهدانه انجام دهد.
قابل یادآوری است گروه صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح، از سوی فعالین حقوق زن با اشتراک زنان از سراسر افغانستان ایجاد شده و وزارت دولت در امور صلح، فعالیت این گروه را تسهیل می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا