افغانستان

زنان معترض در افغانستان خواستار توجه جامعه جهانی به وضعیت مردم پنجشیر شدند

زنان معترض طالبان را به قتل، بازداشت و شکنجه شهروندان ساکن پنجشیر متهم می‌کنند

شماری از زنان معترض در افغانستان وضعیت ساکنان پنجشیر را بسیار نگران‌کننده می‌دانند و از جامعه جهانی می‌خواهند که به آنان توجه کند.

شماری از زنان معترض با فرستادن تصویرهایی به ایندیپندنت فارسی، طالبان را به قتل، بازداشت، شکنجه، کوچ اجباری و آزار و آذیت ساکنان پنجشیر متهم کردند و گفتند که شهروندان غیرنظامی در پنجشیر امنیت جانی و مالی ندارند، کودکان و زنان در معرض آزار و اذیت قرار می‌گیرند، و بسیاری از آنان به دلیل فشارهای مالی و ناامنی شدید، با بی‌سرپناهی و گرسنگی شدید دست‌به‌گریبان‌اند و ناچار، به تکدی و طلب کردن غذا از دیگران روی آورده‌اند.

این زنان معترض که شماری از نزدیکان آنان در ماه‌های گذشته بازداشت و شکنجه شده یا به قتل رسیده‌اند، گفتند که طالبان ساکنان پنجشیر را در هر جایی از افغانستان بازداشت می‌کنند، از آنان سلاح و پول می‌خواهند، و آنان را از خانه‌های خود کوچ می‌دهند.

این معترضان گفتند که طالبان در پنجشیر کودکان و سالمندان را گروگان می‌گیرند و آنان را شکنجه می‌کنند. به گفته این زنان معترض، طالبان با فشار آوردن بر شهروندان غیرنظامی، می‌خواهند نیروهای مقاومت را تحت فشار بگذذارند تا آنان از کوه‌ها پایین آیند و از مقاومت دست بردارند.

زنان معترض از سازمان ملل متحد می‌خواهند که به وضعیت مردم پنجشیر توجه کند و نهاد‌های جهانی حمایت از حقوق بشر، وضعیت شهروندان غیرنظامی این استان را بررسی کنند.

زنان معترض می‌گویند که طالبان به باغداران و کشاورزان این استان اجازه نداده‌اند که فراورده‌های کشاورزی خود را برداشت کنند و به علت تاخیر اجباری و سرازیر شدن سیلاب‌ها، حاصل تمامی گندمزارهای آنان از بین رفته است.
به گفته این زنان معترض، با آنکه اغلب ساکنان استان پنجشیر به وضعیت مالی و معیشتی بسیار دشواری دچار شده‌اند، طالبان آنان را به تامین مواد خوراکی برای افرادشان مجبور می‌کنند.

در پی حمله‌های تهاجمی گسترده جبهه مقاومت ملی در پنجشیر بر پاسگاه‌های طالبان در شهرستان دره و دره آرزو در ۱۵ اوت ۲۰۲۲، نخستین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان، و وارد کردن تلفات سنگینی بر طالبان، نیروهای طالبان ده‌ها تن از ساکنان غیرنظامی پنجشیر را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کردند.

طبق گزارش‌ها در چهار ماه گذشته هزاران تن از اهالی پنجشیر بازداشت شده‌اند، یا به قتل رسیده‌اند.

جبهه مقاومت ملی روز یکشنبه، ششم شهریور ۱۴۰۱ (۲۸ اوت)، اعلام کرد که در روزهای اخیر طالبان ۲۷ خانواده را در شهرستان دره به اتهام ارتباط با نیروهای مقاومت کوچ داده‌اند و خانه‌های آنان را به پاسگاه‌های نظامی و اقامتگاه‌ نیروهای خود تبدیل کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا