طالبان: تا خروج همه نیروهای خارجی در هیچ کنفرانسی شرکت نمی‌کنیم

Turkey is set to host talks as part of a US-backed push to jumpstart the Afghan peace process.

به گزارش کوکچه، محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امشب چهارشنبه طی رشته تویتهایی اعلام کرد: تا وقتیکه همه نیروهای خارجی از کشور ما خارج نشوند،امارت اسلامی افغانستان در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم گیری ميشود،شرکت نخواهد کرد.

وی افزود: امارت اسلامی امور خود رامطابق ارشادات دین مقدس اسلام انجام میدهد،در نتيجه مشوره هر فيصله که صورت گرفت بر اساس آن تصمیم گیری می‌شود.

این درحالی است که وزارت خارجه ترکیه امروز سه شنبه از برگزاری گفتگوهای صلح افغانستان در روز ۲۴ آوریل (۴ ثور) خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده است: این نشست در استانبول برگزار خواهد شد. نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در گفتگوهای صلح افغانستان شرکت خواهند کرد.

بیانیه مذکور می افزاید: سازمان‌دهندگان این نشست بر لزوم حمایت از حاکمیت مستقل و متحد افغانستان تاکید دارند. هدف اصلی کنفرانس صلح افغانستان در استانبول تسریع و تکمیل مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه برای دستیابی به راه حل سیاسی عادلانه و پایدار است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

واشنگتن پست به نقل از منابع نوشت، قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا فردا (چهارشنبه) تصمیمش را در این باره اعلام کند.

پیش از این، جن ساکی سخنگوی کاخ ریاست جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهاراتش درباره افغانستان گفته بود، بایدن قبل از اول ماه مه (زمان خروج نیروهای آمریکایی براساس توافقنامه دوحه) تصمیم خروج نظامی از افغانستان را اعلام می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از ماه مه آغاز و تا ۱۱ ماه سپتامبر خاتمه می‌یابد.

این در حالی است، که طالبان متعهد شده اگر نیروهای خارجی تا مهلت مقرر خارج نشوند، حملات خود را به نظامیان ایالات متحده و ناتو ادامه خواهد داد.

گفتنی است که پیشتر قرار بود جمعه این هفته نشست مذکور برگزار شود؛ اما طالبان از عدم آمادگی خود برای شرکت در آن خبر داده و خواستار به تعویق افتادن آن شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا