افغانستانجهان

نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان: از بازگشت امارت طالبان حمایت نمی‌کنیم

نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه، چین و پاکستان در دومین نشست «تروئیکای» در قطر پس از دیدار با هیات گفتگو کننده دولت و گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌اند که از بازگشت امارت طالبان حمایت نمی‌کنند.

به گزارش کوکچه، نمایندگان کشورهای تروئیکا روز جمعه، ۱۰ ثور با نشر بیانیه‌ای هدف از این دیدارها را یافتن راه‌‌هایی برای حمایت از گفتگوهای صلح و کمک به طرفین برای رسیدن به یک توافق و آتش‌بس دایمی و جامع عنوان کرده‌اند.

در این بیانیه آمده‌است: «ما انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از استفادهٔ گروه‌ها و افراد تروریست از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هر کشور دیگر، عمل کنند.»

نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه، چین و پاکستان همچنین از بررسی تحریم‌های سازمان ملل متحد بر افراد طالبان حمایت کرده و گفته‌اند که کاهش خشونت و تلاش مداوم برای پیشبرد صلح از سوی طالبان در زمینه بررسی این تحریم‌ها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، هیات گفتگوکننده دولت نیز در اعلامیه‌ای گفته‌است که در این نشست روی روند صلح و نقش کشورهای منطقه در این روند بحث شده‌است.

نعیم وردک؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در توییتی نوشته‌است: «طرفین در مورد روند صلح گفتگو و توافق کردند که کار در زمینهه حذف [نام اعضای گروه طالبان] از فهرست سیاه و فهرست تعزیرات ]سازمان ملل[ به گونه عملی آغاز شود.»

پیش از این هم کشورهای عضو تروئیکای گسترش‌یافته در پایان نشست مسکو با نشر اعلامیه‌ای گفته‌بودند که از احیای مجدد امارت طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کنند.

این در حالی است که گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و طالبان از مدتی به این‌سو متوقف است.

قرار بود نشست استانبول که مکمل این گفتگوها خوانده شده‌بود، در ۲۴ اپریل برای ۱۰ روز برگزار شود؛ اما مقامات ترکیه اعلام کردند که این نشست به دلیل بی‌میلی طالبان برای شرکت در آن، تا پس از عید فطر به تعویق افتاده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا