افغانستانجهان

دادگاه لاهه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را صادر کرد

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به اتهام «ارتکاب جنایات جنگی در ارتباط با انتقال غیرقانونی و اجباری کودکان» از اوکراین به روسیه، صادر کرده است.

دادستانی دادگاه کیفری روز جمعه، ۱۷ مارچ، گفته است که بر پایه مدارک موجود، ارتکاب جرم دست‌کم از زمان حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شده است.

این دادگاه افزوده است که ولادیمیر پوتین در ارتکاب این جرم دست دارد و دلایلی قابل استناد وجود دارد که وی مسقیماً و همچنین در مشارکت با دیگران مرتکب آن شده است.

علاوه بر این، براساس اعلام دادگاه لاهه، رییس جمهور روسیه از اختیارات خود برای ممانعت از ارتکاب جرم توسط دیگران استفاده نکرده است.

ماریا لووا بلووا، کمیسار حقوق کودک روسیه، نیز در ارتباط با همین اتهام تحت پی‌گرد قرار گرفته است.

در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه، با «بی‌معنا» خواندن این حکم گفته است که دستور صادرشده از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی از نظر قانونی برای مسکو هیچ معنایی ندارد.

نام‌برده خاطرنشان کرده که روسیه یکی از طرف‌های اساس‌نامه‌ رم، معاهده‌ای که زیربنای دادگاه دایمی جنایات جنگی جهان است، نیست.

احکام دادگاه کیفری بین‌المللی تنها در کشورهایی قابل اجرا است که به پیمان‌های مربوط به تشکیل دادگاه پیوسته‌اند یامربوط به پرونده‌های ارجاعی از سوی شورای امنیت سازمان ملل می‌شوند.

روسیه از امضاکننده‌گان پیمان تشکیل دادگاه نیست و به‌عنوان عضو دایم شورای امنیت، از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است و به این ترتیب، در حال حاضر حکم دادگاه علیه رییس جمهور این کشور عمدتاً جنبه اخلاقی دارد.

دکمه بازگشت به بالا