افغانستان

طالبان پیش از آغاز فعالیت دیپلماتیک هند در افغانستان با باجوا مشورت کرده‌اند

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که طالبان پس از تسلط بر افغانستان به‌خاطر آغاز فعالیت دیپلماتیک هند در کابل، با قمر جاوید باجوا، رییس ستاد ارتش وقت پاکستان، مشورت کرده‌اند.

جیونیوز به نقل از کتاب حسن عباس، از افسران پیشین پولیس پاکستان، روز شنبه، ۹ ثور، گزارش داده که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، پیش از آن که از هند بخواهد تا دیپلماتان خود را به کابل بفرستد، با رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار «مفصلی» داشته است.

عباس در کتاب خود نوشته است: «به هر حال، بدون پاکستان نمی‌توانست اتفاق بیفتد – و پاکستان به این ترتیب عمل کرد، زیرا ممکن است چشم‌اندازی برای کمک به طالبان در افغانستان باز کند.»

در این کتاب به نقل از یک جنرال پاکستانی که نامش فاش نشده آمده است که ارتش این کشور به این نتیجه رسیده بود که هند از طریق سپاه پاسداران ایران در تلاش بوده است تا بر انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی از رهبران گروه طالبان، دسترسی پیدا کند.

اطلاعات کتاب این افسر پیشین پاکستان همچنان حاکی از آن است که سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان اخیراً نسبت به شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، به دلیل فارغ شدنش از آکادمی نظامی هند (آی‌ام‌ای‌) در دهه ۱۹۸۰، مشکوک و بی‌اعتماد شده‌اند.

حسن عباس که در حال حاضر مشاور ارشد انجمن آسیایی و استاد برجسته مرکز مطالعات استراتژیک جنوب‌شرق، از نهادهای نزدیک به دانشگاه دفاع ملی امریکا است، در کتابش همچنان نوشته که هرچند طالبان برای افزایش توانایی‌شان برای مبارزه با داعش به دنبال کمک پاکستان از جمله به دست آوردن هواپیماهای بی‌سرنشین هستند، اما به‌شدت تلاش دارند تا رابطه خود را با ارتش این کشور کاهش دهند.

این گزارش در حالی نشر شده که گروهی از دیپلماتان هندی در جولای سال گذشته میلادی برای ازسرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک هند وارد کابل زیر کنترل طالبان شدند؛ اما هنوز از جزییات پیشر‌فت فعالیت دیپلماتیک این کشور در افغانستان خبری نیست.

دکمه بازگشت به بالا