افغانستان

طالبان حضور مردان را در جشن‌های فراغت دانشجویان دختر ممنوع کرد

در ادامۀ وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، به نظر می‌رسد که ممنوعیت ورود مردان خانواده و استادان مرد در مراسم فراغت دانشجویان دختر نیز اضافه شده است.

شماری از دختران که تازه از دانشگاه فارغ شده اند می‌گویند، طالبان به مردان خانواده و استادان مرد آنها اجازۀ اشتراک در جشن فراغت آنان را نداده اند.

لیمه رحمانی که در سال جاری خورشیدی از پوهنځی زبان و ادبیات پشتو فارغ شده به رسانه ها گفت، در چهار سال دانشجویی‌اش آرزو داشت تا جشن فراغت‌اش را با اعضای خانواده و استادان‌اش تجلیل کند، اما به گفتۀ وی، طالبان این خوشی را از او گرفتند.

این درحالیست که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در هفتۀ جاری از فراغت چهار هزار دانشجو از دانشگاه کابل خبرداد و تصویرهایی را از جشن فراغت آنها نشر کرد که در آن تنها دانشجویان پسر دیده می‌شدند.

یکی دیگر از دختران که به تازگی از دانشگاه خصوصی خورشید فارغ شده هم می گوید در دانشگاه آنها تنها محصلان پسر جشن فراغت برگزار کردند.

حکومت طالبان محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت‌های زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند.

زنان را جز در بخش صحی و سه بخش دیگر از کار در ادارات دولتی منع کرده اند، دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند، به آنها اجازۀ سفر بدون محرم شرعی در مسیرهای طولانی را نداده اند و همچنان آنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های زنانه منع کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا