افغانستانجهان

فرانسه: حاکمیت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

ژان ایو‌ لودریان؛ وزیر امور خارجه فرانسه گفته‌است که طالبان همواره دروغ می‌گویند و فرانسه هیچ‌ نوع رابطه‌ای با طالبان نخواهد داشت و حکومت آن‌ها را نیز به رسمیت نخواهد شناخت.

وزیر امور خارجه فرانسه، روز شنبه، ۲۰ سنبله در گفتگو با تلویزیون فرانسه ۵ گفته‌است: «آن‌ها (طالبان) گفتند که اجازه می‌دهند برخی از خارجی‌ها و افغان‌هایی که تصمیم به خروج از افغانستان دارند، آزادانه از افغانستان خارج‌ شوند. طالبان در مورد یک دولت فراگیر صحبت کردند؛ اما این کار نشد. آن‌ها دروغ می‌گویند.»

وزیر خارجه فرانسه افزوده‌است: «فرانسه از به رسمیت شناختن یا برقراری هر نوع رابطه با این دولت خودداری می‌کند. ما از طالبان اقدامات می‌خواهیم و آن‌ها به روابط اقتصادی و بین‌المللی نیاز خواهند داشت. این به آن‌ها بستگی دارد.»

این در حالی ‌است که فرانسه تاکنون حدود ۳۰۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرده و مذاکرات فنی با طالبان انجام داده‌است تا خروج افراد باقی‌مانده امکان‌پذیر شود.

قرار است وزیر خارجه فرانسه امروز یکشنبه، ۲۱ سنبله عازم دوحه؛ پایتخت قطر شود.

گفته می‌شود در این سفر در مورد زمینه انتقال شهروندان فرانسه و افغان‌هایی که قصد خروج دارند، با نمایندگان طالبان گفتگو خواهد شد.

وزیر خارجه‌ فرانسه گفته‌است که هنوز چند شهروند فرانسوی و چند صد افغان که با فرانسه رابطه دارند، در افغانستان باقی مانده‌اند.

فرانسه در گذشته یکی از حامیان جبهه مقاومت ضد طالبان به رهبری احمدشاه مسعود در پنجشیر بوده‌است. در حال حاضر نیز جنگ میان طالبان و احمد مسعود؛ پسر احمدشاه مسعود در پنجشیر جریان دارد و مشخص نیست که فرانسه همچنان از جبهه ضد طالبان حمایت می‌کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا