افغانستانجهان

مسکو: طالبان تهدیدی برای کشورهای آسیای مرکزی نیست، می‌توانیم به رسمیت بشناسیم

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با تاکید بر اینکه روسیه در به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان از ایالات متحده و دیگر کشورها پیروی نخواهد کرد، گفت: “طالبان مایل به همکاری با ما و کار بر اساس قوانین پذیرفته شده بین المللی هستند.” نگرانی های اصلی او در زمینه افغانستان است. این نگرانی ها تروریسم بین المللی و تولید مواد مخدر است.”

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه پوتین در امور افغانستان گفت که احتمال به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان در افغانستان وجود دارد.

کابلوف در گفتگو با تلویزیون دولتی روسیه پروی کانال گفت که معاون وزیر تجارت دولت موقت طالبان به مسکو سفر خواهد کرد.

کابلوف با اشاره به اینکه افغانستان برای خرید برخی محصولات از روسیه درخواست کرده است، گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اجازه داده است که این غله به افغانستان اختصاص یابد.

کابلوف با ارزیابی احتمال به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان توسط روسیه، گفت: “چنین احتمالی وجود دارد. شرایط این امر هم توسط رئیس جمهور روسیه و هم وزیر امور خارجه تعیین شده است. اولین قدمی که در این راستا برداشته می شود، این است. ایجاد یک دولت سیاسی جامع و مؤثر. ما آشکارا این را به شرکای افغان خود می گوییم. وقتی این اتفاق بیفتد، زمینه را برای گفتگوهای جدی فراهم می کند.” .

کابلوف با تاکید بر اینکه روسیه در به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان از آمریکا و دیگر کشورها تبعیت نخواهد کرد، گفت: “طالبان مایل به همکاری با ما و کار بر اساس قوانین پذیرفته شده بین المللی هستند. آنها نگرانی های اصلی روسیه را در زمینه افغانستان درک می کنند. این نگرانی ها شامل تروریسم بین المللی و تولید مواد مخدر است.”

کابلوف با بیان اینکه طالبان تهدیدی برای کشورهای آسیای مرکزی نیست، گفت: طالبان واقعاً با سازمان تروریستی داعش می‌جنگند که برخلاف همه کشورهای غربی که از افغانستان فرار کرده‌اند نه تنها برای روسیه بلکه برای سایر کشورها نیز دشمن است. ”

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا