افغانستانجهانویدئو

رحمان: تجربه ۴ دهه گذشته نشان داد که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان که کشورش میزبان کنفرانس «قلب آسیا» است، درباره بحران افغانستان گفت که تجربه تلخ چهار دهه گذشته در افغانستان نشان می‌دهد که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد.

نهمین نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو “قلب آسیا-روند استانبول” صبح امروز با موضوع “تقویت اجماع برای صلح و رشد” و با سخنرانی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور آغاز شد.

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در نهمین نشست وزیران خارجه «قلب آسیا – پروسه استانبول» گفت که قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد.

نهمین نشست وزیران خارجه «قلب آسیا – پروسه استانبول» روز سه‌شنبه، دهم حمل در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده است.

امام‌ علی رحمان که از نخستین سخنرانان این نشست بود، گفت که تجربه تلخ جنگ و خشونت در طول چهل سال اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که این جنگ راه حل نظامی ندارد.

رییس جمهور تاجیکستان افزود که کلید راه حل مساله افغانستان، در دیپلماسی و توافق‌ سیاسی و اندیشیدن راه‌های معاصر به هدف تأمین رشد اقتصادی و اجتماعی نهفته است.

رحمان از فعالیت‌های تروریستی، افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا وضع را در قلمرو افغانستان به منظور دست‌یابی به اهداف تروریستی خود پیچیده کرده‌اند.

امام علی رحمان تأکید کرد که این کشور از موضع جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات بین‌الافغانی برای تأمین صلح در کشور حمایت می‌کند.

رییس جمهور تاجیکستان هم‌چنان گفت که در مذاکرات بین‌الافغانی منفعت همه مردم افغانستان باید در نظر گرفته شود و تقدیر و سرنوشت آینده کشور به دست افغان‌ها رقم بخورد.

رحمان از جامعه جهانی و کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان خواست که در شرایط کنونی از مردم افغانستان دستگیری کنند.

رییس جمهور تاجیکستان وضع کنونی افغانستان را با شرایط مصالحه کشورش مقایسه کرد و از نقش برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین و احمدشاه مسعود، وزیر دفاع آن دوران به نیکویی یاد کرد.

او گفت که اولین مذاکرات بین‌ تاجیکان در کابل برگزار شد و آخرین دور این مذاکرات که منجر به امضای توافق‌نامه سال ۱۹۹۷ میلادی شد، نیز در یک مسجد در دهکده‌ای در تالقان برگزار شده بود.

امام علی رحمان با بیان این که تاجیکستان این روزها را پشت سر گذاشته است، افزود که سرانجام جنگ‌ها آشتی است.

رحمان هم‌چنان گفت که کشورش تجربه غنی در بخش مصالحه دارد و آماده است که با افغانستان در این بخش همکاری کند.

رییس جمهور تاجیکستان از جامعه جهانی و این کشورها خواست که به مردم افغانستان «کمک بی‌غرض» کنند.

او اظهار امیدواری کرد که نهمین نشست وزیران خارجه قلب آسیا – پروسه استانبول نتیجه ملموس را در پی داشته باشد.

بخش دیگر سخنرانی رییس جمهور تاجیکستان به روابط و مسایل منطقه‌ای اختصاص یافته بود.

گفتنی است نخستین نشست روند استانبول در سال 2011 در استانبول و با شرکت وزرای امور خارجه 14 کشور؛ شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد. استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

دومین نشست «قلب آسیا-روند استانبول» سال 2012 در افغانستان، سومین دور آن در سال 2013 در قرقیزستان، چهارمین آن در سال 2014 در چین، پنجمین بار در سال 2015 در پاکستان، ششمین دور آن در 2016 با حضور نمایندگان 40 کشور در هند و هفتمین دور آن در 2017 در باکو پایتخت آذربایجان برگزار شده بود. هشتمین دور نشست «قلب آسیا-روند استانبول» درباره افغانستان نیز در سال 2019 با حضور رئیس‌جمهوری افغانستان، رئیس‌جمهوری ترکیه، وزیران خارجه و مقامات ارشد کشورهای عضو این نشست در شهر استانبول ترکیه برگزار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا