افغانستاناقتصاد

وزارت اقتصاد: تسهیلات بیشتری را برای صنعت قالین فراهم ‌می‌کنیم

وزارت اقتصاد می‌گوید که از صنعت قالین حمایت می‌کند و در نظر دارد تا تسهیلات بیشتری را در بخش تولید این محصول کشور فراهم کند.

شماری از مسوولان گفتند که حمایت از صنعت قالین اولویت امارت اسلامی است و در برابر واردات بی‌رویه محصولات خارجی تلاش می‌کنند تا از تولیدات داخلی به ویژه از قالین استفاده صورت گیرد.

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، می‌گوید که اعطای قرضه‌های کوچک از سوی یک بانک خصوصی به تولید کنندگان قالین، یک گام مهم برای حمایت از صنعت قالین است.

آقای نظری در این مورد گفت: «سیاستگذاری کلان نظام بر حمایت از تولیدات و محصولات داخلی می‌باشد، صنعت قالین می‌تواند در افزایش تولیدات و محصولات داخلی ما در کنار سایر تولیدات، نقش برجسته و برازنده‌ای ایفا بکند.»

قدرت‌الله جمال، معین وزارت صنعت و تجارت، هم‌چنان در این برنامه بر حل چالش‌ها ومشکلات فرا راه صنعت قالین در کشور اطمینان داده و تاکید کرده است که این وزارت یکی از حامیان اصلی صنعت قالین در کشور است.

در همین حال، برخی ازتولید کنندگان قالین در کشور میگویند که در سال جاری تولید قالین چهل درصد افزایش یافته است زیرا افراد بیشتری امسال سرگرم قالین‌بافی بودند.

عصمت الله، تولیدکننده قالین، می‌گوید: «میزان تولید زیاد شده ولی متأسفانه چالش‌های صادرات قالین به خارج از کشور ما را دچار مشکل ساخته است.»

از سویی هم، شماری از تولید کنندگان می‌گویند که امارت اسلامی دسترسی به بازارهای جهانی را برای فروش قالین افغانستان تسهیل کند.

گفتنی است که مشکلات در نظام بانکی، نبود دهلیزهای هوایی برای صادرات قالین و بلندبودن تعرفه گمرکی از مشکلات دیگر تولید کنندگان قالین به شمار می‌رود.

طبق گزارش‌ها، در حال حاضر بیش از یک میلیون تن سرگرم تولید قالین در کشور اند که بیش‌تر آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

.

دکمه بازگشت به بالا