افغانستانجهان

روسیه یک فضاپیمای نجات پرتاب کرد

روسیه فضاپیمای «سایوز» بدون خدمه را به فضا پرتاب کرده است. این پرتاب برای یک ماموریت نجات برای بازگرداندن دو کیهان‌نورد و یک فضانورد ناسا صورت گرفته که سفر آن‌ها به زمین پس از آسیب‌دیدگی وسیله فضایی اصلی آن‌ها توسط یک شهاب سنگ کوچک در ایستگاه فضایی بین المللی با مشکل مواجه شد.

فضانوردان روسی دیمیتری پتلین، سرگئی پروکوپیف و فرانک روبیو در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۲ با یک کپسول سایوز ام‌اس-۲۳ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کردند. آن‌ها قرار بود با همان فضاپیما به خانه برگردند، اما در اواسط ماه دسمبر این کپسول با آنچه مقامات فضایی ایالات‌متحده و روسیه معتقدند، با یک سنگ فضایی کوچک برخورد کرد و نشت مایع خنک‌کننده در آن آغاز شد. اکنون روسیه این فضاپیمای جایگزین را برای بازگرداندن سه خدمه فرستاده است.

بر اساس ویدیوی زنده پخش‌شده توسط شریک ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۳ را روز جمعه، ۲۴ فبروری، با موفقیت از پایگاه فضایی بایکونور در کشور قزاقستان که توسط روسیه اداره می‌شود، به فضا پرتاب کرد.

فضاپیمای «سایوز» قرار است روز شنبه (۲۵ فبروری) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود تا در نهایت برای اولین بار دو ماه پس از نشت مایع خنک‌کننده در سایوز ام‌اس-۲۳ قدیمی‌تر، برای سه خدمه همانند یک قایق نجات کاملاً کاربردی عمل کند. انتظار می‌رود که عملیات اتصال روز یک‌شنبه، ۲۶ فبروری، انجام شود.

پرتاب و اتصال سایوز در میان یک هفته پُرکار برای فعالیت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود، زیرا انتظار می‌رود فضاپیمای ماموریت Crew-6 اسپیس ایکس نیز در روز دوشنبه (۲۷ فبروری) چهار فضانورد را برای ارسال به فضا پرتاب کند.

روسیه یک فضاپیمای نجات پرتاب کرد first appeared on آریانا نیوز
.

دکمه بازگشت به بالا