جهانفن‌آوری

شناسایی سیاره‌ای با ابعاد زمین در فاصله‌ی بسیار نزدیک

گروهی از ستاره‌شناسان سیاره‌ای با ابعاد زمین کشف کرده‌اند که گمان می‌رود یک نسخه‌ی جوان از سیاره‌ی زمین باشد.

طبق گزارش The Astronomical Journal (آسترونومیکال ژورنال) این سیاره در فاصله‌ی بسیار نزدیک به زمین قرار دارد به نوعی که هر ۴.۲ روز یک دور کامل سفر می‌کند.

پژوهشگران نام این سیاره را گذاشته‌اند اچ‌دی ۶۳۴۳۳دی که گفته می‌شود تنها ۷۳ سال نوری از ما (زمین) فاصله دارد و از طریق یک دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده است.

به گفته‌ی ملیندا سوآرس-فورتادو، یکی از پژوهشگران ارشد این تحقیق از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن: «این سیاره مهم و بسیار باارزشی است زیرا ممکن است شبیه به زمین اولیه باشد.»

این پژوهشگر همچنان خاطرنشان کرده که «این حیاط خلوت خورشیدی ما است و این موضوع به نوعی هیجان‌برانگیز است. ستاره‌ای به این نزدیکی، با چنین منظومه شلوغی در پیرامون خود، چه نوع اطلاعاتی می‌تواند ارائه دهد؟»

به گفته‌ی او این خیلی مهم است «وقتی در میان احتمالا ۱۰۰ ستاره مشابه دیگر در این گروه جوان، که این ستاره بخشی از آن است، به دنبال سیارات می‌گردیم، این چگونه به ما کمک خواهد کرد؟»

طبق تحقیقات اولیه، سیاره‌ی اچ‌دی ۶۳۴۳۳دی که توسط ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا یا تِس کشف شده، ممکن است یک‌سوی آن به دلیل دمای ۱۲۶۰ درجه سانتی‌گراد گدازان باشد.

گفتنی است که این سیاره‌ی جوان بخشی از ستارگانی است که دب اکبر را تشکیل می‌دهند و فقط ۴۰۰میلیون سال سن دارد (به اندازه کمتر از یک‌دهم سن خورشید.)

 

دکمه بازگشت به بالا