اقتصاد

زندگی در تاریکی؛ کمبود برق و مشکلات شهروندان افغانستان

دود دو هفته می شود که شهر کابل، پایتخت افغانستان و یازده استان دیگر، با کمبود شدید برق مواجه است و بسیاری از شهروندان در تاریکی زندگی می کنند.

شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) اعلام کرده است که کمبود برق به دلیل مشکل فنی در شبکه توزیع برق کشور ازبکستان و قطع شدن برق وارداتی آن کشور به افغانستان است.

در تازه ترین واکنش، سخنگوی شرکت برشنا از مردم خواسته است که صبر و بردباری پیشه کنند و آنها برای کاهش مشکل کمبود برق، یک دستگاه برق حرارتی را فعال کرده اند.

از حدود دو هفته به این سو کشور ازبیکستان 66 درصد از برق صادراتی خود به افغانستان را قطع کرده است و قطع شدن آن باعث کمبود شدید برق در این کشور شده است.

اما مشکل کمبود برق در افغانستان، تازگی ندارد، این مشکل از زمانی که گروه طالبان بر افغانستان حاکم شده است، شدت یافته است و پیش از آن نیز یکی از عاملان آن، این گروه دانسته می شد و جنگجویان این گروه متهم به تخریب پایه های برق بود.

نیم ساعت برق در شبانه روز
شرکت برشنا اعلام کرده است که برای شهر کابل و 11 استان دیگر، در شبانه روز چهار ساعت برق می دهد؛ دو ساعت در طول روز و دو ساعت در طول شب.

اما شهروندان افغانستان می گویند که در شبانه روز کمتر از نیم ساعت برق دارند که نمی تواند مشکلات آنها را رفع کند.

عبدالله، یکی از ساکنان کابل به خبرنگار شفقنا گفت که: «ما در 24 ساعت فقط نیم ساعت برق داریم، آن هم نصف شب وصل می شود و بسیاری از شبها اصلا خبر نمی شویم که وصل شده یا نه.»

به گفته این باشنده پایتخت افغانستان، هیچ ساعت معینی برای وصل شدن برق مناطق مختلف شهر کابل در نظر گرفته نشده است و شهروندان نمی دانند که چه زمانی برق در منطقه آنها وصل است که بتوانند از آن استفاده کنند.

نعیم یکی دیگر از شهروندان افغانستان به خبرنگار شفقنا گفت که برقی که شرکت برشنا برای مردم می دهد، هیچ به درد آنها نمی خورد، حتی تلفن خود را نمی توانند با آن چارج کنند.

او افزود که شرکت برشنا برای توزیع برق حرارتی داخلی افغانستان، اصلا برنامه منظم ندارد و برای بسیاری از مناطق در شبانه روز اصلا برق وصل نمی کند.

پیش از این نیز شهروندان افغانستان از توزیع ناعادلانه برق شکایت داشتند و مسئولان شرکت برشنا به تبعیض در برابر شهروندان، به ویژه در شهر کابل، متهم می کردند.

بسیاری از شهروندان افغانستان می گویند که شرکت برشنا به مناطق شیعه و هزاره نشین غرب کابل، نسبت به سایر مناطق این شهر، ساعات کمتری برق می دهد.

مشکلات شهروندان
کمبود برق باعث شده است که شهروندان افغانستان با مشکلات متعدد مواجه شوند و بسیاری از آنها در انجام فعالیت های روز مره شان، دچار مشکل شود.

عبدالله افشار در شهر کابل عکاسی دارد و در کنار آن کار فتوکاپی اسناد و مدارک شهروندان، ثبت نام شناسنامه الکترونیکی و پاسپورت نیز انجام می دهد.

او می گوید این روزها کارش کلا خوابیده است؛ زیرا او با برق ژنراتور نمی تواند ماشین بزرگ فتوکاپی اش را روشن کند و مجبور است بسیاری از مشتری هایش را جواب کند.

به گفته او، علاوه بر این، او روزانه بیشتر از نیمی از درآمد ناچیزش را مصرف تهیه مواد سوخت برای ژنراتور می کند و هیچ چیزی برای خودش و خرج خانواده اش باقی نمی ماند.

بسیاری از شهروندان دیگر افغانستان نیز مانند عبدالله، برای کارهای روز مره شان مجبور است که ژنراتور روشن کنند و هزینه سنگین آن را پرداخت کنند.

شهروندان افغانستان می گویند که به دلیل بی کفایتی طالبان در تأمین برق برای مردم، آنها مجبور هستند که تاوان سنگین اقتصادی آن را در شرایط بحرانی کنونی پرداخت کنند.

شماری از شهروندان به این باور هستند که گروه طالبان در قبال مشکلات مردم افغانستان بی تفاوت هستند و اصلا به فکر سنجیدن راه حلی برای برون رفت از این مشکلات نیستند.

کمبود برق در پایتخت افغانستان همواره برای شهروندان مشکلات زیادی را به وجود آورده است و خسارات سنگین اقتصادی به آنها وارد کرده است. اما این مشکل از زمان تسلط گروه طالبان افزایش یافته است و این گروه تاکنون نتوانسته راه حلی برای آن بسنجد.

دکمه بازگشت به بالا