افغانستانزندگی

یونیسف: زمین لرزه‌های پیهم زندگی هزاران کودک در هرات را متاثر ساخته است

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده که زمین لرزه‌های پیهم در هرات دست‌کم ۹۶ هزار کودک را به شدت متاثر کرده و اگر از آنان حمایت صورت نگیرد و خدمات مناسب ارایه نشود، زمستان سخت زندگی آنها را تهدید خواهد کرد.

یونیسف، روزدوشنبه، بیست‌وپنجم جدی با نشر اعلامیه‌ای گفته که بسیاری از خانواده‌ها با وجود سرمای شدید هنوز در خیمه یا فضای باز زندگی می کنند.

بر اساس آمار‌های این سازمان بیش از ۱۰۰۰ نفر که بیشتر آنها زن و کودک بودند در زلزله‌های اکتوبر گذشته در هرات جان دادند و علاوه بر این، ۲۱هزار خانه ویران شد و خانواده‌های بی‌شماری معیشت، مواشی و محصولات زراعتی شان را از دست دادند.

همچنین فران اکیزا، نماینده یونیسف در افغانستان تاکید کرده که “حتا ۱۰۰ روز پس از زلزله در غرب افغانستان که خانواده‌ها مطلقاً همه چیز را از دست دادند، فضای این روستاها مملو از درد و رنج است. کودکان هنوز در تلاش هستند تا با فقدان و آسیب‌های روحی کنار بیایند”.

به گفته او مرکز بهداشتی که کودکان به آنها وابسته‌اند آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده‌ که در زمستان جاری کودکان و خانواده‌ها در شرایط خطرناکی زندگی می کنند و هیج راهی برای گرم‌کردن سرپناه‌های موقت خود ندارند.

به گفته سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل ۶۱ فضای آموزشی موقت و ۶۱ مکان تفریحی کودکان را در مناطق زلزله‌زده ایجاد کرده که در آن تقریباً سه‌هزار و ۴۰۰ کودک که بیش از نیمی از آنها دختران هستند به ادامه آموزش‌های ابتدایی دسترسی دارند.

آمار‌های این سازمان نشان می دهد که بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر چند زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که در پی آن ۱۵۰۰ نفر جان باخته و بیش از ۱۱هزار زخمی شدند.

پیش از این نیز شماری از نهاد‌های سازمان ملل و حقوق بشری از وضعیت دشوار آسیب‌دیدگان زمین لرزه و مهاجران برگشت کننده در افغانستان هشدار داده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا