افغانستان

روزهای سیاه تاجیک‌ها و هزاره‌ها؛ طالبان 21 تن را در بلخ تیرباران کردند

هفته گذشته نیروهای طالبان در حمله به یک منزل مسکونی در شهر مزارشریف، دست‌کم 8 تن را تیرباران کردند و سپس از اجساد آنان را در میان بازار به نمایش گذاشتند، همینگونه افراد این گروه 12 تن دیگر را به اتهامات مختلف در یک شب تیرباران کردند.
چهارشنبه شب، 17 حوت /اسفند، نیروهای قطعه 888، گروه طالبان در استان بلخ، به یک منزل مسکونی در شهر مزارشریف هجوم بردند و 8 تن از اعضای یک خانواده را تیرباران کردند. ساعاتی پس از تیرباران این افراد نیروهای طالبان اجساد مردان جوان را در میان بازار در شهر مزارشریف، به نمایش گذاشته و اعلام کردند که این افراد به اتهام آدم‌ربای و باغی‌گری، به قتل رسیده‌اند.
دو روز پس از این رویداد خانواده‌های این کشته‌گان ضمن رد ادعای مقامات طالبان، اجساد جان باخته‌گان را به کابل مقابل دفتر یونما، آوردند تا برای جان باختگان دادخواهی کنند؛ اما نیروهای گروه طالبان به اعضای این خانواده اجازه تجمع در مقابل دفتر یونما در کابل را ندادند و همچنان خبرنگاران و رسانه‌ها را نیز تهدید کردند تا این رویداد را پوشش ندهند.
کسانیکه در این حمله نیروهای طالبان در یک نیمه شب، در مزار شریف به قتل رسیدند، کی بودند؟
به نقل از خانواده قربانیان، تمامی افراد که در این حمله به قتل رسیده اند، اعضای یک خانواده اند که مصروف فعالیت‌های تجاری بودند و هیچ ارتباط با نیروهای ضد گروه طالبان و یا باندهای آدم‌ربایی، نداشتند. در میان کشته‌شدگان این رویداد یک زن نیز شامل است.
یک عضو این خانواده به خبرگزاری صدای افغانستان گفت که نیروهای طالبان به حوزه هفتم شهر مزارشریف، به یک مجلس مهمانی ریختند و اعضای این خانواده را تیرباران کردند، به گفته این منبع، هیچ درگیری میان این افراد و طالبان رخ نداده و تصاویری که طالبان نیز منتشر کرده اند، نشان از درگیری میان دوطرف نیست.
عتیق الله، محب الله، بشیر، عبدالله، بختیار، پرواز، گلالی، صبحان‌شاه افرادی هستند که از سوی طالبان در مزار شریف به شکل دسته جمعی تیرباران شدند.
از سوی دیگر منابع از بلخ به خبرگزاری صدای افغانستان می‌گویند که نیروهای طالبان در همین چهارشنبه‌شب خونین، 17 حوت /اسفند، 12 تن دیگر را نیز از خانه‌های شان بیرون کرده و در دشت شادیان مزارشریف، تیرباران کرده‌اند. نیروهای طالبان این افراد را به اتهام همدستی و همکاری با داعش تیرباران کرده‌اند؛ در حالیکه اکثریت این افراد کارگر عادی در بازار مزارشریف بودند و به قول خانواده‌های شان اتهام همکاری با داعش نادرست و پوشش‌ای برای این جنایت طالبان است.
یکی از خانواده‌های جان باخته‌گان گفت که فرد تیرباران شده از سوی طالبان در بازار شهر مزار شریف دست فروشی داشت و بدون هیچ دلیلی از در یک شب تاریک از خانه‌اش بیرون کشیده شده و سپس تیرباران شده است.
منابع اما قتل‌های گروهی در بلخ را به اختلافات داخلی نیروهای طالبان در این استان ربط می‌دهند می‌گویند طالبان برای پوشش کشتار دسته جمعی مردم؛ آنان را باغی، اختطافگر و داعشی می‌خوانند.
منابع معتبر تایید می‌کنند که افرا کشته شده، از اقوام تاجیک و هزاره هستند و پرونده‌های قتل شان در نهادهای مربوط به طالبان نیز پیگیری نمی شود.
گروه طالبان در جریان یک‌سال از حاکمیت شان صدها تن را در نقاط مختلف افغانستان به اتهام عضویت در جبهه مقاومت، عضویت در نیروهای امنیتی سابق افغانستان، مخالفت علیه این گروه و یا به اتهام همکاری با داعش تیرباران کرده و اجساد شماری شان در بزرگ شهرهای کشور به نمایش گذاشتند.
با این حال کارشناسان به این باور اند که طالبان برخلاف آنچه که عفو عمومی اعلام کرده‌اند؛ در پی انتقام گیری از نیروهای سابق امنیتی هستند و این نیروها را به اتهامات مختلف بازداشت، لت کوب، تیرباران و سر به نیست می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا