افغانستاننگاه‌ها

انستیتوت مطالعات جنگ: انحصار قدرت توسط رهبر طالبان، درگیری‌های داخلی را تشدید خواهد کرد

در پی نشر گزارش‌ها در مورد این‌که رهبر طالبان در تلاش ایجاد تشکیل نظامی خودش در قندهار است، انستیتوت مطالعات جنگ از بروز درگیری‌های داخلی میان این گروه هشدار داده است.

این انستیتوت روز پنج‌شنبه، ۱۰ حمل، به‌گونه مختصر به موضوع ایجاد تشکیل نظامی از سوی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر غایب طالبان و نیز برکناری سرپرست وزارت مالیه این گروه پرداخته است.

به‌ گفته این نهاد، تلاش‌های رهبر طالبان برای تشکیل نیروهای نظامی ویژه خودش ممکن است نگرانی‌ها در مورد انحصار قدرت توسط وی را تشدید کند و درگیری‌های میان‌گروهی طالبان را افزایش دهد.

از سویی هم، این انستیتوت افزوده است: «رهبر طالبان، وزیر مالیه را برکنار کرد و این ممکن است شکاف‌های جدیدی را در پایگاه سنتی حمایت از طالبان ایجاد کند.»

این انستیتوت همچنان به نگرانی‌ها در مورد افزایش تحرکات داعش، القاعده، تی‌تی‌پی و دیگر گروه‌های تروریستی در برخی از کشورها پرداخته است.

این نهاد همچنان خاطرنشان کرده که ادغام گروه‌های جدید با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) می‌تواند حملات این گروه در مناطق پرجمعیت پاکستان را مرگ‌بارتر و مخرب‌تر کند.

طالبان همواره اختلافات میان‌گروهی‌ خود را رد کرده و آن را تبلیغات خوانده‌اند.

اخیرا گزارش‌هایی وجود دارد که رهبر طالبان در پی ایجاد یک تشکیل نظامی خاص در قندهار است که زیر نظارت مستقیم خودش قرار داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا