جهان

۱۴ ژوئن، روز جهانی اهدای خون؛کشورهای توسعه یافته با ۱۶ درصد از جمعیت جهان، ۴۰ درصد خون خود را اهدا می‌کنند

اهدای خون جهانی هر سال در 14 ژوئن در سراسر جهان جشن گرفته می شود. در سراسر جهان، 40 درصد از 118.5 میلیون واحد اهدای خون سالانه در کشورهای با درآمد بالا که میزبان 16 درصد از جمعیت جهان هستند، انجام می شود.

روز جهانی اهدای خون در ۱۴ ژوئن به منظور افزایش آگاهی در مورد نیاز به خون و فرآورده های خونی ایمن در سطح جهان، تاکید بر کمک اهدای خون رایگان به سیستم های بهداشتی کشورها و تشویق اهدای خون داوطلبانه برگزار می شود.

در سال ۲۰۲۲، شعار روز جهانی اهدای خون این بود: “اهدای خون یک عمل همبستگی است. به تلاش ها بپیوندید و جان ها را نجات دهید”.

روز جهانی اهدای خون به درخواست‌های عمومی و کمپین‌هایی اجازه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که ذخایر خون کافی ذخیره شده و در مواقع اضطراری استفاده می‌شود.

خون و فرآورده های خونی در شرایط بسیار متنوعی مانند خونریزی های مرتبط با بارداری و زایمان، کم خونی ناشی از مالاریا و سوءتغذیه، اختلالات خون و مغز استخوان و اختلالات هموگلوبین ارثی، تروما، اورژانس، بلایا و حوادث و همچنین موارد استفاده می شود. عمل های جراحی

کشورها برای رفع نیاز در مواردی که نیاز به خون به خصوص در مواقع اضطراری اتفاق می افتد، نیازمند اهدای منظم خون هستند.

اهدای خون نه تنها روحیه همبستگی را در جامعه زنده نگه می دارد، بلکه بر سلامت اهداکننده نیز تأثیر مثبت دارد.

اهدای خون در کشورهای با سطح درآمد بالا زیاد است

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ۴۰ درصد از ۱۱۸.۵ میلیون واحد اهدای سالانه خون در سراسر جهان از کشورهای پردرآمدی است که میزبان ۱۶ درصد از جمعیت جهان هستند. در حالی که میزان اهدای خون در این کشورها ۳.۱ درصد است، این میزان در کشورهای با درآمد متوسط ​​به ۱.۶ درصد و در کشورهای کم درآمد ۰.۵ درصد کاهش می یابد.

از ۶۰ کشوری که میزان اهدای خون در آنها کمتر از ۱ درصد است، ۳۴ کشور توسط قاره آفریقا، ۹ کشور در غرب اقیانوس آرام، ۵ کشور در منطقه جنوب شرق آسیا، ۴ در قاره آمریکا و ۴ مورد در مدیترانه میزبانی می شوند. در اطراف، ۴ مورد از آنها در اروپا واقع شده است.

در کشورهای کم درآمد، تقریباً ۵۴ درصد از انتقال خون به کودکان زیر ۵ سال انجام می شود، در حالی که در کشورهای با درآمد بالا، گروه بیمارانی که بیشترین تزریق خون را دریافت می کنند، بالای ۶۰ سال است که حدود ۷۶ درصد است.

افزایش چشمگیر اهدای خون

در نتیجه ابتکارات محلی و جهانی مانند روز جهانی اهدای خون و مشوق های دوره ای اهدای خون، آگاهی اهدای خون افزایش یافته و میزان اهدای خون به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که طی دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، به طور متوسط ​​۱۰.۷ میلیون واحد افزایش در اهدای خون جهانی ثبت شده است. در دوره مذکور بیشترین افزایش در جنوب شرق آسیا با ۱۲۷ درصد و پس از آن قاره آمریکا با ۸۱ درصد افزایش و قاره آفریقا با همین افزایش مشاهده شده است.

در مجموع، ۷۹ کشور بیش از ۹۰ درصد خون خود را از اهداکنندگان دریافت می کنند، در حالی که ۵۴ کشور بیش از ۵۰ درصد خون خود را از اعضای خانواده، جایگزین یا پولی دریافت می کنند.

در سراسر جهان، ۳۳ درصد اهدای خون توسط زنان و ۶۷ درصد توسط مردان انجام می شود.

WHO توصیه می کند که کلیه فعالیت های مربوط به جمع آوری، آزمایش، پردازش، ذخیره و توزیع خون در سطح ملی از طریق شبکه های خون رسانی فعال و یکپارچه هماهنگ شود.

به منظور اطمینان از ثبات کیفیت و ایمنی خون و فرآورده های خونی توسط موسسات یا سازمان های ملی خون گیری، بیان شده است که مدیریت و اداره باید در چارچوب قانونی و مطابق با یک سیاست ملموس خون انجام شود.

هلال احمر ترکیه در اهدای خون به نرخ‌های پیش از اهدای خون دست می‌یابد

هلال احمر ترکیه اعلام کرد که اهدای خون در ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به دوره های قبل از همه گیری کووید ۱۹ رسیده است.

علیرغم تأثیر این همه گیری، این ارقام در ترکیه در سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۳۰۲ واحد و در سال ۲۰۲۱ به ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۶۹۲ واحد رسید.

خاطرنشان می شود که ترکیه سالانه به حدود ۳ میلیون واحد اهدای خون نیاز دارد.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که هر فرد سالم با وزن بالای ۵۰ کیلوگرم در سنین ۱۸ تا ۶۵ سال می تواند اهدا کننده خون باشد.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا