افغانستان

استقبال زلمی خلیل‌زاد از گزینش هماهنگ‌کننده خاص ملل متحد برای افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص پیشین ایالات متحده در امور صلح‌ افغانستان از گزینش هماهنگ‌کنندۀ خاص و بازرس مستقل در امور افغانستان توسط سرمنشی ملل متحد استقبال کرد.

دفتر منشی عمومی ملل متحد روز سه شنبه (پنجم ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که گزینش سینیرلی اوغلو در این سمت بر اساس قطعنامۀ شماره ۲۶۷۹ شورای امنیت این سازمان صورت گرفته است.

در خبرنامه آمده است که منشی عمومی ملل متحد از سینیرلی اوغلو خواسته است تا ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان را رهبری کرده و سفارشات را در مورد رویکرد یک‌پارچه و منسجم برای رسیدگی به چالش‌های کنونی فرا روی افغانستان ارایه کند.

زلمی خلیل‌زاد ، نماینده خاص پیشین ایالات متحده در امور صلح‌ افغانستان، در رشته تویت‌هایی امروز (چهارشنبه ششم ثور) گماشته‌شدن فریدون سینیرلی اوغلو را انتخاب خوبی دانست و گفت که آقای اوغلو دپلومات باتجربه است.

او در ادامه نگاشته است: «اکنون سه مرحله دیگر مورد نیاز است: نشست اول می در دوحه به میزبانی سرمنشی سازمان ملل متحد باید نقشه راه برای تعامل بین‌المللی با افغانستان تهیه کند. چنین اقدامی ماموریت سفیر (اوغلو) را مشخص خواهد کرد. باید در جریان همایش دوحه با طالبان (امارت اسلامی افغانستان) ملاقاتی صورت گیرد تا تعهد آنها به اجرای کامل توافقنامه دوحه مشخص شود.»

به گفتۀ خلیل‌زاد ، او بارها گفته که بهترین گزینه برای اجرای توافقنامه دوحه، گام‌های علنی است. به باور او مهم است که سینیرلی اوغلو در این جلسه حضور داشته باشد.

امارت اسلامی افغانستان تاکنون در مورد گزینش هماهنگ‌کننده خاص و بازرس مستقل در امور افغانستان از سوی سرمنشی سازمان ملل متحد واکنشی نشان نداده است.

 

دکمه بازگشت به بالا