جهانعکس

جنگ روسیه و اوکراین: رهبر واگنر پروگوژین پیشنهاد فروش اطلاعات ارتش روسیه به اوکراین را می دهد

در سندی که توسط ارتش آمریکا فاش شد، یوگنی پروگوژین، رهبر واحد نظامی مزدور روسیه واگنر، پیشنهاد فروش مکان‌های سربازان روسی را به مقامات اوکراینی داد. پروگوژین با اعلام اینکه باخموتیان در 10 مه، جایی که خونین ترین درگیری ها در اوکراین ادامه داشت، عقب نشینی کرده است، در ویدئویی که قبلاً به اشتراک گذاشته بود، مقامات بلندپایه روسیه را به عدم ارائه مهمات و تدارکات به ارتش خود متهم کرد.

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور روسی واگنر، ظاهراً به مقامات اوکراینی پیشنهاد فروش مکان‌های نظامیان روسی در ازای رحمت آنها در میدان نبرد را داده است.

به گزارش واشنگتن پست، اسناد اطلاعاتی ارتش آمریکا که توسط جک تیکسیرا 21 ساله در سرور دیسکورد به اشتراک گذاشته شده است، که به عنوان خلبان در یکی از هوانوردان گارد ملی در ایالت ماساچوست آمریکا خدمت می کرد، ملاقات ژانویه بین پریگوژین و اوکراینی ناشناس را فاش کرد. مقامات، که در آن واگنر پیشنهاد خود را ارائه کرد.

بر اساس اسناد فاش شده، پریگوژین محل استقرار نیروهای روسی را فاش می‌کرد و در هنگام حمله اوکراین، در مقابل عقب‌نشینی آنها از خط مقدم نبرد در باخموت، جایی که مزدوران واگنر متحمل خسارات سنگینی شدند، می‌ایستاد.

در همین حال، دو مقام ناشناس اوکراینی به نقل از واشنگتن پست تأیید کردند که پریگوژین چندین بار با مقامات اطلاعاتی اوکراین صحبت کرده است. یکی از مقامات اظهار داشت که پریگوژین بیش از یک بار برای باخموت پیشنهاد داده است، اما رهبران کیف این پیشنهاد را رد کردند.
از سوی دیگر، سند فاش شده مشخص نمی کند که پریگوژین به کدام یک از نیروهای روسی پیشنهاد افشای مواضع خود داده است و مقامات آمریکایی مانند اوکراین در مورد نیات رهبر واگنر تردید دارند.

پریگوژین که به طور فزاینده ای از پوتین به دلیل فراهم نکردن مهمات کافی برای سربازانش انتقاد می کرد، اوایل این ماه اعلام کرد که نیروهای خود را از شهر باخموت در شرق اوکراین که یکی از طولانی ترین و خونین ترین نبردهای تهاجم روسیه در آن در حال وقوع بود، خارج خواهد کرد.

از سوی دیگر، پریگوژین در بیانیه‌ای ناگهانی در 5 مه اعلام کرد که شهر بحرانی اوکراین، باخموت را که سربازانش از تابستان گذشته در تلاش برای تصرف آن بودند، در 10 می ترک خواهند کرد.

کشته شدگان، در کنار سربازانش، ویدئویی را برای مقامات بلندپایه روسیه گرفتند، پریگوژین گفت: “کسانی که به سربازان من مهمات ندهند در جهنم خواهند سوخت!” او گفت.

 

دکمه بازگشت به بالا