افغانستان

تاجران و سرمایه‌گذاران از طرح جدید کاهش مالیاتی طی نشستی در کابل حمایت کردند

تاجران و سرمایه‌گذاران از طرح جدید کاهش مالیاتی و سهولت در زمینه قوانین مالیاتی از سوی امارت اسلامی طی نشستی در کابل استقبال و اعلام حمایت کردند.

مسوولان سکتور خصوصی گفته‌اند که ایجاد سهولت‌ها و کاهش مالیات می‌تواند زمینه رشد تجارت و سرمایه‌گذاری را در کشور بیشتر سازد.

محمد یونس مهمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، در این مورد گفته است: «در یک سال گذشته، در بخش تجارت و ترانزیت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به وجود آمده است، در سال گذشته، تقریباً دو هزار و دوصد محموله تجارتی داشتیم.»

آقای مهمند افزود: «انتقالات ترانزیتی ما نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود.»

بر اساس طرح جدید کاهش مالیاتی، برای رشد و حمایت از سکتور خصوصی مالیه انتفاعی از ۴ به ۲ درصد کاهش یافته و نیز ۷ درصد مالیه قراردادی برای سکتور زراعتی، صنعتی و تجارتی معاف گردیده است.

چهار درصد مالیه انتفاعی برای مراکز آموزشی به مدت یک سال نیز معاف گردیده است.

خان‌جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، می‌گوید: «سرمایه‌داران یا کارخانه‌های صنعت‌کاران بسیار حمایت شده است، خواهش ما از تمام فابریکه‌داران این است که جنس با کیفیت در افغانستان تولید کنند و به کشورها به قیمت ارزان بفروشند.»

از سویی هم، شماری از تاجران می‌گویند که مشکلات شان در عرصه تجارت تاکنون پابرجاست و امیدواراند با طرح جدید کاهش مالیاتی، تاحدی از مشکلات شان کاسته شود.

عبیدالله احمدی، تجار، می‌گوید: «مشکلات ما پابرجاست، اتحادیه ما متشکل از هزارها شرکت است، این شرکت‌ها در عرصه‌های مختلف در افغانستان بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

موسی احمد، تجار، نیز گفت: «موضوعی که یادآور می‌شوم، مالیه دو فیصد است که آن‌ها (امارت اسلامی) می‌گوید که صادرکنند‌گان در گمرک باید بپردازند، ولی پیشنهاد ما به امارت اسلامی این است که اگر این مالیه از دو به صفر اعشاریه پنج فیصد کاهش یابد، بسیار خوب می‌شود.»

بر اساس این طرح، قرار است برای تاجران و صنعت‌کاران در تمام زون‌های کشور تسهیلات توزیع پاسپورت و صدور ویزه نیز ایجاد گردد.

دکمه بازگشت به بالا