افغانستان

حزب «عدالت و آزادی افغانستان» به رهبری سرور دانش اعلام موجودیت کرد

حزبی به نام «عدالت و آزادی افغانستان» به رهبری سرور دانش، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان موجودیت خود را اعلام کرده است.

در بیانیه‌ای که در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته، این حزب «مبارزه با طالبان و ایجاد جمهوری فدرال در افغانستان» را دو محور اصلی فعالیت‌ها و اهداف خود می‌داند.

در اعلامیه‌ حزب نوبنیاد اشاره شده که «پیدایش و رشد تروریسم بین‌المللی و گروه‌های افراطی در سرزمین ما و سرانجام ناکامی و شکست روند دولت‌-ملت‌سازی در افغانستان و حاکمیت نامشروع گروه افراطی و انحصارطلب طالبان در شرایط کنونی است».

این حزب گفته که ‌یک «جنبش اسلامی اعتدال گرا» است. هرچند در اعلامیه آمده که طالبان راهی به جز «ایستادگی» برای مردم افغانستان نگذاشته است ولی بر گفتگو در آن تاکید شده و افزوده «جنگ را به عنوان راه‌حل در نظر ندارد».

طالبان در مورد این تشکل سیاسی واکنشی نداشته است و هرگونه گفتگو برای ایجاد دولت فراگیر با مقام‌های دولت قبلی را منتفی می‌داند، اما از آنان خواسته که به کشور برگردند.

این در حالی است که اخیرا شماری از چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولت پیشین افغانستان نیز موجودیت تشکل دیگری با نام «حرکت ملی صلح و عدالت» را در یک جلسه مجازی آنلاین اعلام کردند. جلیل شمس، وزیر پیشین اقتصاد به عنوان رئیس موقت این تشکل و حنیف اتمر، آخرین وزیر خارجه نظام «جمهوریت» از اعضای ارشد رهبری آن هستند.

پیش‌تر جریان سیاسی دیگری به نام «شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از سوی شماری از رهبران جهادی نیز اعلام موجودیت کرده بود.

همچنین «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود در حال مبارزه مسلحانه با حکومت طالبان در چندین ولایت کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا