افغانستان

تاکید سران کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا بر ایجاد حکومت فراگیر و تامین حقوق اساسی شهروندان در افغانستان

سران کشور‌های آسیای میانه و اتحادیه اروپا در نشست مشترک در قرغیزستان بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان و احترام به حقوق و آزادی‌های انسانی شهروندان به‌خصوص زنان، و دختران و گروه‌های قومی در این کشور تاکید کردند.

این نشست با اشتراک سران کشور‌های آسیای میانه و اتحادیه اروپا به روز جمعه، 12 جوزا در شهر چوپان‌آتا قرغیزستان برگزار شده بود.

اشتراک‌کنندگان این نشست در کنار مسایل مهم دیگر در رابطه به وضعیت افغانستان گفتگو کردند و در پایان نشست یک اعلامیه مشترک نیز صادر کردند.

در اعلامیه مشترک کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا آمده است که اشتراک‌کنندگان این نشست بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه شهروندان به‌ویژه زنان، دختران و گروه‌های قومی در افغانستان تاکید کردند.

کشورهای آسیای میان و اتحادیه اروپا در اعلامیه‌شان نگرانی خود را در مورد وضعیت رو به وخامت در افغانستان ابراز کردند.

آنان یادآور شده اند که به توسعه و انکشاف، امنیت، صلح و ثبات در افغانستان، متعهد اند.

اشتراک کنندگان این نشست از جامعه جهانی خواستند تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را افزایش دهند.

سران کشورهای آسیای میانه و اتحاده اروپا در این زمینه به نقش کلیدی سازمان ملل متحد در ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کردند.

در اعلامیه آمده که کمک جامعه جهانی به افغان‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی و اصول شناخته شده آن، ادامه خواهد یافت.

اشتراک‌کنندگان این نشست در اعلامیه شان به اهمیت گفتگوی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در مورد افغانستان، از جمله نتایج چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی و فرستادگان ویژه برای افغانستان که در 25 تا 26 می در عشق‌آباد برگزار شد، اشاره کردند.

گفتنی است که این دومین نشست اتحادیه اروپا و رهبران آسیای میانه است. نخستین نشست سران این کشورها در ماه اکتوبر سال گذشته در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده بود.

دکمه بازگشت به بالا