افغانستان

بلینکن: تلاش می‌کنیم افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریستان مبدل نشود

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در نشست ائتلاف جهانی ضد داعش، بر لزوم بازگرداندن تروریست‌های خارجی و خانواده‌های آنها به کشورهای شان برای برقراری ثبات تاکید کرد.

وزیر خارجه امریکا افزود که اعضای ائتلاف با هم تلاش می‌کنند تا افغانستان بار دیگر به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود.

نشست ائتلاف بین المللی به روز پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا با حضور بیش از ۳۰ وزیر خارجه از کشورهای شورای همکاری، منطقه، اروپا، و چندین سازمان از جمله اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، پلیس اینترپل، ناتو و مجموعه کشورهای ساحل و صحرای آفریقا در ریاض برگزار شد.

او افزود که امریکا و سایر ۸۶ کشور عضو در ائتلاف جهانی برای شکست داعش به مقابله با افراط گرایان خشن و مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد.

بلینکن در ادامه خاطرنشان کرد که برقراری ثبات برای جلوگیری از اینکه داعش حاکمیت ادعایی موردنظر خود را ایجاد کند، کم‌اهمیت‌تر از عملیات نظامی که در گذشته برای نابودی این گروه انجام می‌شدند، نیست.

در همین حال وزیر خارجه عربستان در این نشست از کشورهای ثروتمند خواست شهروندان شان را که عضو گروه تروریستی داعش بودند، به کشورشان بازگردانند.

به گزارش شبکه الاخباریه عربستان، فیصل‌بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان در این نشست گفت: “تاسف‌آور و کاملا غیر قابل قبول است که کشورهای ثروتمند از مسؤلیت‌هایش در قبال شهروندان‌شان که در عملیات‌ها علیه داعش بازداشت شده‌اند، شانه خالی می‌کنند.”وزیر خارجه عربستان همچنان از تلاش برای ایجاد گروهی که جهت مبارزه با داعش در افغانستان آغاز شده، استقبال کرد.

بن فرحان بر ادامه‌ی پشتیبانی کشورش از اقدامات ائتلاف ضد داعش برای نابودی این گروه تاکید کرد و خطاب به کشورهای عضو این ائتلاف گفت: “شما باید اقدام کنید و مسؤلیت‌های خود را بر عهده بگیرید.

اینکه شما بخشی از این ائتلاف هستید به معنی این است که باید با یکدیگر تلاش کنید.”وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که کشورش همواره بر این باور است که راه برقراری امنیت، ثبات، توسعه و شکوفایی نیازمند تداوم تلاش‌های جمعی برای مبارزه با تروریسم و گروه جنایتکار آن و نیز مقابله با تفکرات افراطی است.ائتلاف جهانی برای شکست داعش به رهبری امریکا در سپتامبر ۲۰۱۴ با مشارکت ۸۵ کشور تشکیل شد.

دکمه بازگشت به بالا