افغانستان

زنان معترض افغان؛ دعوت طالبان به نشست اسلو خلاف میثاق‌های بین‌المللی است

همزمان با برگزاری دومین روز از نشست اسلو با حضور هیاتی از طالبان، جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گوید که دعوت نمایندگان طالبان در این نشست خلاف میثاق‌های بین‌المللی است.

این جنبش در اعلامیه خود به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرده و گفته است، طالبان با ۲۰ گروه دهشت‌افگن ارتباط دارد.

به باور این زنان، نشست اسلو در نروژ در حالی برگزار می‌شود که افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد و به مکان امنی برای گروه‌های دهشت‌افگن تبدیل شده است.

زنان معترض این جنبش تاکید ورزیده‌اند که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی شهروندان افغان از سوی طالبان سلب شده،‌ زنان و دختران از اجتماع حذف شده‌اند و با وجود فشارهای متعدد داخلی و خارجی، این گروه مطالبات زنان را نادیده گرفته است.

براساس این اعلامیه، جنبش زنان معترض تاکید دارد که هر نوع دعوت، تعامل و معامله با دهشت‌افگنان شناخته شده بین‌المللی به معنای رسمیت بخشیدن به جنایت‌های جنگی، آپارتاید جنسیتی و جنایت علیه بشریت است.

گفتنی است، نشست سه روز انجمن آزادی اسلو با حضور نمایندگان و فعالان مدنی کشورهای مختلف از جمله مقامات پیشین افغانستان و هیات طالبان روز گذشته در نروژ برگزار شد.

 

دکمه بازگشت به بالا