حقوق بشرنگاه‌ها

داستانِ قتل عام‌های ناگفتۀ غرب

غرب همیشه خود را پرچمدار حقوق بشر وانمود کرده است. حتی ایدئولوژی دمکراسی که از سوی غرب ترویج می‌شد نیز بر همین حقوق مبتنی بود. اکثر جنگ‌های رهبران و کشورهای غربی به بهانه حفظ حقوق بشر انجام شده است.

نگارش : عباس هاشمی – مترجم : م . قربانی

اگرچه، مطالعه عمیق و ژرف تاریخ، حقایق تلخی را در مورد جنگ‌های غرب و جنایاتی که در طول اشغال و استعمار مناطق مختلف مرتکب شده اند، آشکار می‌کند. آنان همیشه مخالفان خود را به دلیل نقض حقوق بشر سرزنش می‌کردند. نفوذ غرب بر اکثر شبکه‌های رسانه‌ای جهان، بر جنایات حاکمان غربی در طول تاریخ سرپوش گذاشته است.

در حال حاضر، جهان تنها مخالفان غرب را به عنوان رهبران ظالم می‌شناسد. در واقع، برخی مخالفان غرب، مانند آدولف هیتلر، مرتکب جنایات جنگی شدند. اما همه مخالفان غرب آن‌طور که غرب می‌نماید، نبودند. از سوی دیگر نمونه‌های فراوان جنایات و جنایات جنگی وجود دارد که رهبران غربی به آن دست زده اند.

تناقض اخیر غرب در مورد مسأله اوکراین و فلسطین چهره واقعی آنان را تا حد زیادی برملا کرده است. رهبران غربی پیوسته از اوکراین در مناقشه اوکراین-روسیه حمایت کرده اند و ورود روسیه به اوکراین را غیرانسانی نامیدند. اما همان مقامات غربی از جنایات اسرائیل در غزه پشتیبانی می‌کنند. همین غرب همواره خود را پرچمدار حقوق زنان معرفی کرده است. با این حال، رهبران غربی چشمان خود را بر کشتار هزاران زن و کودک غیر نظامی در غزه به دست اسرائیل کاملاً بسته اند. این استاندارد‌های دوگانه آمریکا و متحدان غربی‌اش چیز جدیدی نیست. جهان بارها شاهد چهره ظالم غرب در طول تاریخ بوده است.

گرچه هیتلر به درستی به عنوان یک رهبر ظالم شناخته شده است، اما برخی رهبران غربی مرتکب جنایات فجیع‌تری شده اند. هرچند، جنایاتشان به خاطر تسلط بر آژانس‌های رسانه‌ای خیلی شناخته شده نیستند. یکی از بدترین قساوت‌ها در تاریخ بشر تحت حکومت شاه بلژیک، لئوپولد دوم، در جمهوری دمکراتیک کنگو به وقوع پیوست. او منطقه را به بهانه حفاظت از مردم بومی در برابر مهاجمان عرب مستعمره خود ساخت. اما قصد واقعی او استثمار معادن و منابع منطقه بود. طبق برآوردها، از نظر حجم، جمهوری دمکراتیک کنگو چهارمین تولید کننده بزرگ الماس در سال ۲۰۲۲ بود.

این کشور هم‌چنین دارای مواد معدنی گرانبهای دیگر، از جمله طلا و کوبالت است. امپراتوری بلژیک از مردم کنگو به عنوان نیروی کار برای استخراج این منابع و پُر کردن خزانه پادشاه استفاده کرد. لئوپولد دوم مسؤول کشتار تقریباً ۱۰ میلیون مردم کنگو است. به مردم کنگو برای تولید لاستیک یا دیگر محصولات سهمیه‌هايی اختصاص داده می‌شد. دست‌ها و پا‌های کسانی که نمی‌توانستند سهمیه‌های مورد نظر را برآورده سازند به وسيلۀ سربازان بلژیکی مثله می‌شدند.

در برخی موارد کُل دهکده به آتش کشیده می‌شد یا کل جمعیت دهکده تحت حکومت لئوپولد دوم از گرسنگی محکوم به مرگ می‌شدند. ولی از این جنایات شاه بلژیک در رسانه‌های غرب صحبتی نیست چون از آن چیزی عایدشان نمی‌شود. به علاوه استاندارد دوگانه شمال جهانی آن‌ها را ملزم به صحبت در باره حقوق فقرای جنوب جهانی نمی‌کند.

به همین نحو، امپراتوری بریتانیا در شبه قاره (هند) نیز جنایات بسیاری را به مردم بومی تحمیل کرد. اسناد تاریخی نشان می‌دهند که سربازان انگلیسی پس از جنگ استقلال ۱۸۵۷ علما و سپهسالاران مسلمان را از طریق قوانین از بین بردند. افزون بر این، دانشمندان انگلیسی پیش و هنگام جنگ جهانی دوم سربازان هندی را به عنوان موش آزمایشگاهی برای تولید سلاح‌های شیمیايی مورد آزمایش قرار می‌دادند. تقریباً ۲۰.۰۰۰ سرباز انگلیسی را در طول این حکومت قربانی استفاده از گازهای اعصاب و خردل کردند که موجب صدمات شدید به آن‌ها شد. علاوه بر این، بین ۱۲-۲۹ میلیون هندی به دلیل قحطی ناشی از کاهش تولید در صنعت پنبه و پارچه در شبه قاره تحت سلطه بریتانیا از گرسنگی جان خود را از دست دادند. سربازان انگلیسی هم‌چنین برای سرکوب اعتراضات حدود ۱۰۰۰ غیر نظامی را در جلیان والا باغ (کشتار امریستار ۱۹۱۹) قتل عام کردند.

تاریخ غرب مملو از چنین حوادثی است. آمریکا از جنگ جهانی دوم به این سو مرتکب جنایات جنگی فراوانی شده است. بر اساس برآوردها، بین ۸۰۰.۰۰۰ تا ۱.۳ میلیون عراقی در نتیحه جنگ بوش علیه عراق جان خود را از دست دادند، جنگی که بر مبنای فرضیه دروغینِ در اختیار داشتن تسلیحات شیمیايی از سوی مقامات عراقی آغاز شد. از سوی دیگر، غرب همیشه خود را پرچمدار حقوق بشر معرفی کرده است. اما به نظر می‌رسد رهبران قدرتمند غرب هم‌دستان قساوت‌های اسرائیل در غزّه هستند. ایالات متحده و برخی دولت‌های دیگر با قطع‌نامه صلح بشردوستانه در غزه هم مخالفت کردند، چه رسد به محکوم کردن قتل عام مردم فلسطین از سوی اسرائیل. بیش از ۱۰.۰۰۰ فلسطینی، اکثراً زن و کودک، در جنگ اسرائیل – حماس کشته شده اند. زمان آن رسیده است که قهرمانان خودخواندۀ حقوق بشری در کنار جمعیت غیرنظامی فلسطین قرار گیرند و به قتل عام اسرائیل خاتمه دهند.

از سوی دیگر، رهبرانی مانند پوتین و شی جین‌پینگ،که از سوی غرب به عنوان ناقض حقوق بشر شناخته می شوند، در برابر کشتار اسرائیل در غزه ایستاده اند و پیشنهاد ایفای نقش میانجی بین حماس و اسرائیل را برای ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای در غرب آسیا مطرح کردند.

دکمه بازگشت به بالا