افغانستانزندگینگاه‌ها

بحران گرسنگی، تهدیدی برای کودکان افغانستان در سال ۲۰۲۴

سازمان حفاظت از کودکان در تازه‌ترین گزارش خود با استناد به یافته‌های سیستم جهانی نظارت بر گرسنگی گفته است تعداد افرادی که در طول ماه‌های زمستان در افغانستان با بحران یا سطوح اضطراری گرسنگی مواجه می‌شوند، افزایش می‌یابد و پیامدهای آن از هر سه‌کودک، یکی را با گرسنگی مواجه می‌سازد.

بر اساس آمار سیستم جهانی نظارت بر گرسنگی، تخمین زده شده است که ۱۵.۸ میلیون نفر (بیش از یک سوم جمعیت افغانستان) تا قبل از مارچ ۲۰۲۴ با عدم مصوونیت غذایی حاد روبرو خواهند شد که تقریباً ۷.۸ میلیون آنرا کودکان تشکیل می‌دهند.

ارشاد ملک، رییس سازمان حفاظت از کودکان تاکید کرده که ۷.۸ میلیون کودک در سال ۲۰۲۴ غذای کافی نخواهند داشت و این یک گزارش اغراق‌آمیز نه بلکه واقعیت موجود افغانستان است.

طبق این گزارش، گرسنگی همراه با هوای بسیار سرد در بخش‌های وسیعی از افغانستان، وضعیت خطرناکی را برای کودکان ایجاد خواهد کرد.

به گفتۀ سازمان حفاظت از کودکان، در طول زمستان فرصت‌های شغلی کاهش می‌یابد و قیمت مواد غذایی و سوخت معمولاً افزایش می‌یابد.

رییس سازمان حفاظت از کودکان همچنان گفته است که «افغانستان فاجعه پس از فاجعه را تجربه می‌کند. سیل، زلزله و خشکسالی زندگی کودکان را همواره تهدید میکند» و بحران مهاجرت و اخراج دسته مهاجرین نیز به فجایع موجود در افغانستان علاوه شده است که امارت اسلامی از رسیدگی به آن عاجز است.

بر اساس آمار حکومت امارت اسلامی، پس از آنکه پاکستان به مهاجران غیرقانونی مهلت تعیین کرد که تا اول نومبر آن کشور را ترک کنند، ۴۶۰هزار مهاجر از پاکستان از ماه سپتمبر به این طرف به افغانستان برگشته اند و ۳۴۵هزار نفر دیگر نیز از ایران به افغانستان اجباری و داوطلبانه عودت کرده اند.

با توجه به این چالش‌ها، سازمان حفاظت از کودکان گفته است که افغانستان در سال جاری سه بار با کاهش متوالی کمک های غذایی مواجه شد و از مقدار بودجه‌های درخواست شده فقط بخش اندک آن برای کمک‌رسانی به افغانستان ارسال شده است.

بر بنیاد گزارش، خانواده‌هایی که در اثر زلزله‌های پیاپی در هرات خانه‌ها و ذخایر مواد غذایی خود را از دست دادند، نیز به شدت آسیب‌پذیر هستند.

سازمان‌ها مددرسان با تاکید بر فوریت کمک‌ها به نیازمندان گفته‌اند که «بدون تزریق فوری بودجه در زمستان، میلیون‌ها افغان احتمالا گرسنه خواهند ماند.»

سازمان حفاظت از کودکان با نگرانی می‌گوید که برای مردم افغانستان که از قبل در مشکلات اقتصادی زندگی می‌کنند، زمستان چالش‌های بیشتری را به همراه دارد، طوری که سال گذشته، یک سرمای شدید (منفی ۳۴ درجه سانتی‌گرید) در ماه جنوری دست کم جان ۱۶۰ نفر را گرفت.

به گفتۀ این سازمان، هنگامی که کودکان گرسنگی را تجربه می‌کنند، در برابر شرایط بهداشتی شدید از جمله سوتغذیه و ضعف سیستم ایمنی، بدن شان آسیب پذیر می‌شود و آب و هوای سخت زمستانی این خطرات را برای سلامتی کودکان تشدید می‌کند که به طور بالقوه منجر به مشکلات تنفسی، هیپوترمی (سرمازدگی) و بیماری ذات‌‌الریه خواهد شد.

علاوه بر این، گرسنگی نیز می‌تواند تاثیرات ماندگاری بر رشد فزیکی و شناختی کودک داشته باشد و عوارض روانی نیز برای کودکان به همراه داشته باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا