افغانستانزندگی

روزهای سخت پناهجویان افغان در ایران؛ برخورد نامناسب پولیس تا دیدگاه بد ایرانیان

پناهجویان افغانستانی در ایران از محدودیت‌های شدید زندگی و دسترسی به خدمات اجتماعی شکایت دارند. آنان می‌گویند با چالش‌هایی همچون تمدید اقامت، دسترسی به خدمات بانکی، مخابراتی، بهداشتی و آموزشی مواجه‌اند و در معرض اخراج اجباری قرار دارند.

طبق گزارش‌ها، در سال جاری میلادی «افغان‌ستیزی» در ایران افزایش یافته و پناهجویان افغان با برخوردهای تحقیرآمیز برخی ایرانیان روبرو شده‌اند. پناهجویان می‌گویند برای تمدید اقامت باید رشوه بپردازند و از سوی پولیس نیز مورد برخورد توهین‌آمیز و حتی لت‌وکوب قرار می‌گیرند.

آنان همچنین از محرومیت فرزندانشان از تحصیل به دلیل نداشتن مدارک لازم شکایت دارند. سازمان ملل اعلام کرده است که حدود ۳.۹ میلیون پناهجو افغان در ایران زندگی می‌کنند که تنها ۷۸۰ هزار نفر از آن‌ها ثبت شده‌اند.

اما دولت ایران تهدید کرده که در صورت عدم دریافت کمک بیشتر از سازمان ملل، سیاست خود را در قبال پناهجویان تغییر خواهد داد. بر اساس گزارش‌ها، برخی از مقامات ایرانی پناهجویان افغان را تهدید به اخراج جمعی کرده‌اند.

از سوی دیگر، شماری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خواستار اخراج پناهجویان افغان شده‌اند. آن‌ها پناهجویان را مقصر افزایش بیکاری و گرانی در ایران می‌دانند. اما آگاهان بر این باورند که دلایل اصلی چالش‌های اقتصادی ایران، تحریم‌ها و سوءمدیریت است و ارتباطی به حضور پناهجویان در این کشور ندارد.

با وجود این، پناهجویان افغان همچنان در ایران با چالش‌ها و محدودیت‌های فراوانی روبرو هستند و از آینده‌ای نامشخص برای خود و فرزندانشان نگرانند.

 


بیشتر از خبرگزاری کوکچه کشف کنید

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

دکمه بازگشت به بالا