افغانستان

رینا امیری خواستار آزادی فوری ژولیا پارسی و ندا پروانی شد

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر برای افغانستان به دنبال واکنش‌‌ها مبنی بر بازداشت زنان معترض در کشور خواهان آزادی فوری ژولیا پارسی و ندا پروانی شد.

نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان شنبه‌شب، هشتم میزان با نشر پیامی در صفحه ایکس نگاشته است در حالی که نیمی از جمعیت افغانستان در حال حذف شدن و فرهنگ «ترس و سرکوب» در جامعه قرار دارند حکومت سرپرست نمی تواند ادعای بهبود وضعیت زندگی در این کشور را داشته باشند.

او از امارت اسلامی خواسته تا ژولیا پارسی، ندا پروانی و سایر افرادی را که با «بی‌عدالتی مشابه» مواجه شده‌اند از زندان آزاد کنند.

ندا پروانی همراه با کودک و همسرش به تاریخ ۲۸ ماه سنبله و ژولیا پارسی اعضای جنبش خودجوش افغانستان به تاریخ پنجم میزان از سوی نیرو‌های امارت اسلامی بازداشت شدند.

گفتنی است که بازداشت ‌ژولیا پارسی و دیگر زنان معترض با واکنش‌‌های جهانی از جمله یوناما، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل و فعالان حقوق زن در افغانستان مواجه است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان نیز با ابراز «نگرانی» از بازداشت ژولیا پارسی و ندا پروانی خواهان آزادی فوری این دو فعال حقوق زن از بند شده است.

تاکنون امارت اسلامی در مورد بازداشت این دو فعال حقوق زن چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که دفتر هیات معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بازداشت فعالان حقوق زن در افغانستان را «خلاف مکلیفیت‌های جهانی حقوق بشری» خوانده افزوده است که مطیع الله ویسا، رئیس انجمن راه قلم، مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسه ای افغان الاصل و رسول پارسی، استاد پوهنتون در بازداشت امارت اسلامی به سر می برند.

دکمه بازگشت به بالا