جهان

افزایش حملات تروریستی در پاکستان؛ بیش از ۷۰۰ تن در نُه ماه گذشته جان باخته‌اند

مرکز مستقل تحقیقات و مطالعات امنیتی مستقر در اسلام‌آباد با نشر گزارش اعلام کرده که شمار تلفات ناشی از حملات تروریستی در این کشور افزایش یافته که در نه ماه نخست سال جاری بیش از ۷۰۰ نیرو‌های امنیتی و غیر نظامیان این کشور در نتیجه این حملات جان باخته‌‌اند.

این مرکز روزشنبه، هشتم میزان با نشر گزارش تازه‌‌ی گفته که دو ایالت هم مرز با افغانستان ۹۲ درصد مجموعه تلفات را متحمل شده است.

بر اساس این گزارش شمار تلفات ناشی از حملات تروریستی در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است.

مرکز مستقل تحقیقات و مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد تاکید کرده که «نیروهای امنیتی پاکستان کم از کم ۳۸۶ نیرو از جمله ۱۳۷ سرباز ارتش و ۲۰۸ نیروی پولیس خود را که ۳۶ در صد تمام تلفات می‌شود، در نه ماه اول سال ۲۰۲۳ از دست داده که بالاترین رقم در هشت سال گذشته است».

به گفته این مرکز ۳۳ جنگجوی شبه نظامیان تحت امر اردوی پاکستان نیز در میان کشته شدگان بوده‌اند.

گفتنی است که در تازه موارد در دو انفجار در منطقه ماستونگ بلوچستان و خیبر پختونخوا شمال غربی پاکستان بیش از ۶۰ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که مسوولیت بیشترین حملات در پاکستان را گروه طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و داعش بر عهده گرفته است.

در همین حال مقامات پاکستانی پیش از این ادعا کرده‌اند که بیشتر حملات تروریستی در آن کشور از خاک افغانستان طرح‌ریزی شده و امارت اسلامی را بر پناه دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان متهم کرده‌اند.

ازسوی‌هم امارت اسلامی ادعا‌های مطرح شده مبنی بر طرح‌ریزی فعالیت‌های ترورسیتی در خاک افغانستان را رد کرده و تاکید کرده‌اند که از افغانستان علیه هیچ کشور استفاده نخواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا