افغانستانزندگی

زنان از راه‌های مختلف در تلاش برای پیدا کردن نان

سیما نورزاده در صبحت با خامه‌پرس گفت که هفت سال پیش در کنار دختران دیگر دفتر تشریفات مجالس را ایجاد کرد و به دلیل محدودیت‌های فزاینده در برابر زنان در افغانستان و افزایش شمار تقاضاکنندگان توانست برای ده‌ها دختر زمینه کار ایجاد کند.

به گفته خانم نورزاده، بیکاری و محدودیت‌‌‌‌های اخیر سبب بروز مشکلات روانی در میان زنان شده است. به باور او، رفع مشکل بیکاری زنان نه تنها به مشکلات روحی میلیون‌ها تن خاتمه می‌دهد بلکه جامعه از هر نظر به شکوفایی دست می‌یابد.

او که مسوول یک دفتر‌ تشریفات مجالس عروسی در هرات است می افزاید که محدودیت‌‌‌ها بر تالار‌های عروسی و مسافرت شهروندان کشور به به کار آنان آسیب زده است.

او از خانم‌های دیگر می خواهد زمانی که بیکار هستند به بخش تولیدی مثل خیاطی، گل سازی رو آورده و خود را از انزوا نجات دهند.

ازسوی‌‌هم جمیله امیری خانمی که چهار سال می شود در این تشریفات مجالس در صالون‌های هرات کار می کند به خامه پرس گفت که احساس خوبی دارد که با وجود همه محدودیت‌ها توانسته در فضای بیرون از خانه کار کند.

او که تنها نان آور خانه خود است و از این طریق امرار معاش می‌کند افزود از روزی که تمامی دوازده‌های امید به رویش بسته شود ترس دارد.

خانم امیری از دختران دیگر می خواهد تا انگیزه خود را از دست نداده و در فعالیت‌های مربوط به زنان شرکت کنند.

گفتنی است که پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی به دنبال محدودیت‌‌ها در برابر تحصیل، کار و مشارکت زنان ده‌‌ها هزار تن آنان در افغانستان از کار خود را دست داده‌اند.

در همین حال ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر گفته است که پس از وضع محدودیت‌‌ها بر زنان در افغانستان بیش از ۶۰ هزار زن شاغل بیکار شده‌اند.

پیش از این نیز زنان و دختران زیادی از جمله حسنا روفی، با ایجاد‌ کارگاه‌های خیاطی، رستوانت‌ و فروشگاه‌‌ها زمینه کاری را برای بانوان ایجاد کرده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا