افغانستاناقتصادجهان

رحمانی‌ها به‌اتهام فساد گسترده و اختلاس میلیون‌ها دالر از سوی امریکا تحریم شدند

وزارت خزانه‌داری امریکا با تحریم کردن میررحمان رحمانی، رییس پیشین مجلس نمایندگان حکومت پیشین افغانستان و ۴۴ شرکت و نهاد مرتبط به او، پرده از جزییات فساد این مقام پیشین برداشته که نشان می‌دهد آقای رحمانی با استفاده از موقعیت سیاسی و شرکت‌هایش مرتکب فساد مالی پیچیده شده است.

این وزارت روز دوشنبه، بیستم قوس در اعلامیه‌ای نوشت که میررحمان رحمانی و پسرش اجمل رحمانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و ۴۴ شرکت و نهاد مرتبط به آن‌ها به دلیل نقش گسترده در «فساد فرامرزی» از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارت تحریم شده‌اند.

رحمانی‌ها طبق این اعلامیه، با استفاده از موقعیت سیاسی و شرکت‌های‌شان طرح فساد مالی پیچیده را به راه انداخته بودند که در نتیجه‌ی آن، میلیون‌ها دالر از قرارداد‌های ایالات متحده که برای حمایت از نیروهای پیشین امنیتی افغانستان توسط ایالات متحده منظور و تمویل شده بود، حیف‌ومیل شده است.

بر اساس فرمان اجرایی 13818 وزارت خزانه‌داری امریکا، اموال و دارایی‌های افراد یا مقام‌های خارجی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند یا در پرونده‌های سنگین مرتبط با فساد‌های دولتی، پول‌شویی یا جرایم سازمان‌یافته نقش داشته‌اند، توقیف و از سفر یا اقامت آن‌ها در آمریکا جلوگیری می‌شود.

در پیوند به جزییات طرح «رحمانی‌ها» برای اختلاس میلیون‌ها دالر آمده است که این دو مقام حکومت پیشین، تقریباً در هر مرحله از طرح فساد خود، فرصت‌هایی برای ثروتمند شدن خود با پرداخت رشوه به دیگران ایجاد کردند. آنها با اتهامات تقلب در قراردادهای سوخت، دستکاری در قیمت قراردادهای سوختی، سوء‌استفاده از موقعیت‌های سیاسی و پرداخت رشوه به جانب‌های مختلف مواجه‌اند.

در اعلامیه وزارت خزانه‌داری امریکا آمده است: «رحمانی‌ها پس از رشوه دادن به پارلمان افغانستان، از موقعیت‌های رسمی خود برای تداوم سیستم فاسد خود استفاده می‌کردند.»

ایجاد حباب مصنوعی در قراردادها، تقلب مالیاتی واردات، دزدی سوخت و فساد پارلمانی از جمله اتهاماتی است که رحمانی‌ها به‌آن متهم شده‌اند و مجموع این فعالیت‌های «فریبکارانه» سبب حیف‌ومیل شدن میلیون‌ها دالر شده است.

در بخشی از این اعلامیه آمده است که رحمانی‌ها شبکه‌ای از ۴۴ شرکت را در آلمان، قبرس، امارات متحده، هالند، بلجیم راه انداخته‌اند و به فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف ادامه می‌دهند.

دولت پیشین افغانستان که اشخاصی مثل رحمانی‌ها را در موقعیت‌های کلیدی قرار داده بود با چنان ابعادی از فساد دست‌وپنجه نرم می‌کرد که طبق گزارش سیگار (سرمفتش ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان)، این فساد و عدم شفافیت به‌مثابه‌ی یک عامل انکارناپذیر، سبب سقوط نظام جمهوری به دست طالبان شد.

 

دکمه بازگشت به بالا