جهان

بریتانیا بر برنامه خود برای فرستادن پناهجویان به رواندا اصرار دارد

پریتی پاتل وزیر کشور بریتانیا اعلام کرد که دادگاه حقوق بشر اروپا اولین پرواز بریتانیا برای اعزام پناهجویان به رواندا را متوقف کرد که برای آنها ناامیدکننده و تعجب آور بود و گفت که مقدمات پرواز بعدی از هم اکنون آغاز شده است.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در بیانیه خود در مجلس عوام خاطرنشان کرد که تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا مربوط به طرح فرستادن پناهجویان به رواندا نیست، بلکه مربوط به ۳ نفر است که نام آنها در لیست موجود است.

پاتل با اشاره به اینکه این تصمیم مانع مطلق اخراج به رواندا نیست، اعلام کرد که پناهجویانی که دادگاه دستور آزادی آنها را صادر کرده است، در طول فرآیند ارزیابی با دستبند الکترونیکی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

پاتل با بیان اینکه تصمیم با توجه به اینکه با مفاد دادگاه های داخلی انگلیس و دیوان عالی مغایرت دارد برای آنها ناامید کننده و تعجب آور بود، گفت: “ما معتقدیم که به طور کامل به تعهدات ملی و بین المللی خود عمل می کنیم. آمادگی برای پروازهای آینده و پرواز بعدی از قبل آغاز شده است.”

“شرم”

ایوت کوپر، وزیر کشور سایه از حزب کارگر، رویدادهایی را که منجر به لغو هواپیما و این طرح شد، “بی‌معنا و شرم‌آور” توصیف کرد.

کوپر با اشاره به اینکه وزیر کشور نمی تواند شخص دیگری را مقصر بداند، گفت: “این یک سیاست جدی نیست و هرگز چنین نبوده است. او این را زمانی که هواپیما را اجاره می کرد می دانست. او می دانست که قربانیان شکنجه و قاچاق انسان در بین آنها وجود دارد. افرادی که قصد داشت با این هواپیما به رواندا بفرستد. او می‌دانست که روند ارزیابی مناسبی وجود ندارد. او می‌دانست که برخی از آنها ممکن است کودک باشند.”

کوپر استدلال کرد که برای حل مشکل مهاجرت غیرقانونی، فرانسه باید با او همکاری کند، اما پاتل استدلال کرد که او با همتای فرانسوی خود در تضاد است.

طرح مسئول و تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا

توافقنامه مشارکت مهاجرت و توسعه اقتصادی بین دو کشور در ۱۴ آوریل امضا شد تا مهاجران و پناهجویانی که به طور غیرقانونی در بریتانیا پیدا شده اند به رواندا بفرستند. سازمان های حقوق بشر به این توافق واکنش نشان دادند.

در ۱۳ ژوئن، قضات دادگاه استیناف تصمیم گرفتند که اولین پرواز برای انتقال مهاجران و پناهجویان به رواندا انجام شود. وکلای پناهجویان که درخواست های فردی آنها نیز رد شد، اندکی قبل از پرواز به مراجعه کردند.

دادگاه حقوق بشر نیز با تصمیمی که دیروز دقایقی پیش از حرکت هواپیما گرفته شد، پرواز را متوقف کرد.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا