جهان

به زنانی که با پروژه ای به نام “مادر قهرمان” در روسیه ۱۰ فرزند یا بیشتر به دنیا آورده اند، جایزه تعلق می گیرد

به زنانی که با پروژه ای به نام “مادر قهرمان” در روسیه ۱۰ فرزند یا بیشتر به دنیا آورده اند، جایزه تعلق می گیرد. به لطف این سیستم، که در دوره شوروی نیز اعمال شد، هدف آن افزایش کاهش نرخ زاد و ولد در کشور است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در حالی که با بحران جمعیتی ناشی از کاهش نرخ زاد و ولد دست و پنجه نرم می کند، جایزه «مادر قهرمان» دوران شوروی را احیا کرد. به زنانی که در سیستم مذکور ۱۰ فرزند یا بیشتر به دنیا آورده و بزرگ کرده اند، به محض اینکه فرزند دهم آنها یک ساله شود، برای یک بار یک میلیون روبل تعلق می گیرد.

بر اساس این فرمان، مادران در صورت از دست دادن فرزندان خود در جنگ یا در نتیجه شرایط اضطراری، همچنان واجد شرایط خواهند بود. عنوان شده است که عنوان مادر قهرمان در سطح مقامی با مقامات عالی رتبه دولتی مانند قهرمان روسیه است.

در دوران شوروی استالین این قانون را در سال ۱۹۴۴ برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار داد و به ۴۰۰۰۰۰ زن جایزه داد.

جمعیت روسیه برای چندین دهه تقریباً در حال کاهش بوده است و پس از کاهش نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ نفر در اوایل سال ۲۰۲۲، به ۱۴۵.۱ میلیون نفر کاهش یافته است.

مدال مادر قهرمان چیست؟

بر اساس اطلاعات موجود در ویکی پدیا، مدال مادر قهرمان عنوان و مدالی است که به مادرانی که در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ۱۰ و بیشتر فرزندان تربیت می کنند، داده می شود. هدف از این مدال نه تنها تجلیل از مادران، بلکه ارتقای سلامت مادر و کودک و حمایت مالی از زنان باردار، خانواده های پرجمعیت و یا زنان مجرد بوده است. نشان مادران که کوچکتر از این مدال است به مادران دارای پنج یا شش فرزند داده شد در حالی که به مادرانی که بیش از اینها یعنی ۷، ۸ و ۹ فرزند داشتند نشان افتخار مادری داده شد.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا