جهان

صادرات غلات اوکراین پس از تعلیق توسط روسیه از سر گرفته می شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از گفتگو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود اعلام کرد که قرارداد غلات دریای سیاه از ظهر روز چهارشنبه از سر گرفته می شود.

اردوغان در نشست گروهی حزب عدالت و توسعه (AK) در پارلمان گفت: پس از گفتگوی تلفنی ما با پوتین دیروز، از ظهر امروز، محموله های غلات طبق برنامه قبلی ادامه خواهد داشت.

اردوغان گفت که اواخر روز چهارشنبه با همتای اوکراینی خود ولودیمیر زلنسکی تماس تلفنی خواهد داشت

روسیه روز شنبه اعلام کرد که به دلیل حملات اوکراین به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه خود، مشارکت خود را در قرارداد صادرات غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل به حالت تعلیق در می‌آورد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه به لطف مشارکت سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد) و حمایت ترکیه، تضمین های کتبی لازم را از اوکراین در خصوص توافق غلات دریافت کرده اند، گفت: روسیه تضمین هایی را که دریافت کرده کافی دانسته است. به مشارکت در توافقنامه غلات ادامه خواهد داد.” گفت.

کوناشنکوف در مورد توافق نامه حمل غلات از اوکراین اظهاراتی داشت که روسیه مشارکت خود را در آن به حالت تعلیق درآورد.

کوناشنکوف با اشاره به اینکه ارتش اوکراین در 29 اکتبر به کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی حمله کرد، خاطرنشان کرد: این کشتی‌ها امنیت کریدور غلات را تضمین می‌کنند.

به همین دلیل کوناشنکوف با اشاره به تعلیق توافقنامه استخراج غلات از اوکراین توسط روسیه، اظهار داشت که مواضع خود را در این زمینه به دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش و شورای امنیت سازمان ملل گزارش داده‌اند.

کوناشنکوف گفت: به لطف مشارکت سازمان ملل و حمایت ترکیه، ما توانستیم ضمانت های کتبی لازم را از اوکراین در رابطه با توافق غلات دریافت کنیم.

کوناشنکوف با بیان اینکه اوکراین در رابطه با کریدور دریایی بشردوستانه مورد استفاده در محموله ها به روسیه ضمانت رسمی داده است، گفت: “طرف اوکراینی رسماً اعلام کرد که کریدور دریایی بشردوستانه تنها در محدوده طرح غلات دریای سیاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.”

کوناشنکوف با توضیح اینکه روسیه تضمین های مورد بحث را کافی تشخیص داد، گفت: “روسیه تضمین هایی را که دریافت کرد کافی دانست و به مشارکت خود در توافقنامه غلات ادامه خواهد داد. روسیه مشارکت خود در طرح غلات دریای سیاه را پس از حمله تروریستی در سواستوپل به حالت تعلیق درآورد.”

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا