افغانستاناقتصادجهان

وزیر امور خارجه ایران وضعیت افغانستان را بحران‌ «ریشه‌دار» توصیف کرد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در نشستی انجمن آسیایی بحران افغانستان را یکی از «بحران‌های ریشه‌دار» در منطقه خوانده تاکید کرده که این وضعیت تاثیرات بر منطقه داشته است.

وزیر خارجه ایران روزشنبه، اول میزان در نشست انجمن آسیایی گسترش تروریسم و بحران مهاجرت و پناهجویان را از پیامد‌‌‌های بحران در افغانستان دانسته است.

او افزوده که بخش عمده تداوم تروریسم و خطر گسترش آن در منطقه از نگرانی‌‌ها و تهدیدات پیش‌روی منطقه و جهان بوده که ریشه در«سیاست‌‌ها و مداخلات خارجی» دارد.

همچنین عبداللهیان وضعیت در افغانستان را «بحران‌های ریشه‌دار» خوانده تصریح کرده که « آثار و پیامد‌‌های زیادی بر منطقه از جمله خطر گسترش تروریسم و آواره‌گان و پناهجویان» داشته است.

این در حالی است که کشور‌های همسایه افغانستان به شمول ایران، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان نگرانی شان را مبنی بر گسترش ترویسم در افغانستان مطرح کرده‌اند.

از سوی‌هم ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی نیز با نشر نوار تصویری یکبار تاکید کرده که از افغانستان بر علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در همین حال انورالحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان در هفتاد‌وهشمین نسیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادعا کرده حملات تروریستی در این کشور که از سوی گروه تی‌تی‌پی، داعش و سایر گروه‌های فعال از افغانستان صورت می گیرد را محکوم می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا