جهاننگاه‌ها

بلاتکلیفی سیاسی در پاکستان؛ احزاب قادر به تشکیل دولت نیستند

پنج روز از انتخابات جنجالی پاکستان می‌گذرد و هنوز هیچ دولت جدیدی در این کشور تشکیل نشده است. رسانه‌های خارجی این وضعیت را یک «بلاتکلیفی سیاسی» توصیف کرده‌اند چون علی‌رغم نتایج این انتخابات، هیچ یک از احزاب پیشتاز به شمول حزب تحریک انصاف، حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم قادر به تشکیل دولت در این کشور نیستند.

انتخابات پارلمانی پاکستان به تاریخ ۸ فبروری در حالی که تنش‌های سیاسی به اوج خود رسیده بود و ناامنی نیز در این کشور بیداد می‌کرد برگزار شد. نتایج آن با تاخیری که آنرا «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند منتشر شد.

طبق نتایج انتخابات پاکستان، نامزدهای وابسته به حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان که اکنون در زندان به‌سر می‌برد با کسب ۹۳ کرسی پیشتاز این انتخابات بود اما طبق گزارش الجزیره، این حزب علی‌رغم پیشتاز بودن به دو دلیل قادر به ایجاد دولت جدید در پاکستان نیست.

حزب تحریک انصاف کرسی‌های لازم برای ایجاد دولت جدید را به دست نیاورده و نامزدهای وابسته به این حزب نیز مجبور شدند به عنوان نامزدان مستقل، بدون نماد انتخاباتی خود، یعنی چوب کریکت، در انتخابات شرکت کنند که مانع از تشکیل دولت توسط این حزب می‌شود.

حزب مسلم لیگ شاخه‌ی نواز نیز که گفته می‌شود از پشتیبانی ارتش نیز برخوردار بود در انتخابات این کشور از ۲۶۶ کرسی مجلس ملی تنها ۵۷ کرسی را بدست آورد و به تعقیب آن با حزب مردم به رهبری بلاول بوتو در مورد تشکیل دولت ائتلافی توافق کرد.

این توافق تاکنون نتیجه نداده و «بلاتکلیفی سیاسی» در پاکستان حاکم شده است. طبق گزارش الجزیره، پنج روز پس از انتخابات ۸ فبروری، پاکستان هنوز به این موضوع نزدیکتر نشده که بداند کدام احزاب دولت بعدی خود را تشکیل خواهند داد و چه کسی ممکن است نخست وزیر بعدی آن باشد.

این احتمال نیز در رسانه‌های پاکستانی مطرح شده که ممکن است نامزدان مستقل این انتخابات با احزابی که قصد تشکیل دولت را دارند به توافق برسند و بر این اساس ممکن است معیار تشکیل دولت ائتلافی که کسب ۱۳۴ کرسی از ۲۶۶ کرسی در مجلس ملی است فراهم شود.

گفتنی است که طبق قانون اساسی پاکستان، نخستین جلسه‌ی مجلس ملی برای انتخاب نخست‌وزیر باید سه هفته بعد از برگزاری انتخابات برگزار شود.

 

دکمه بازگشت به بالا