جهان

تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده برای سقط جنین

دادگاه عالی ایالات متحده «تصمیم رو وید» سال ۱۹۷۳ را که طبق قانون اساسی حق سقط جنین را در سراسر کشور تضمین می‌کرد، باطل کرد.

دیوان عالی تصمیم خود را در مورد حق سقط جنین که ماه ها در ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته و باعث تظاهرات در بسیاری از شهرها شده است، اعلام کرده است.

با رای ۶ قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی، تصمیم ۱۹۷۳ موسوم به “تصمیم رو وید” که مبنایی برای سقط جنین به عنوان یک حق قانون اساسی در ایالات متحده آمریکا بود، باطل شد.

با این تصمیم، در حالی که سقط جنین یک حق قانونی نبود، قوانین مربوط به این موضوع به ابتکارات خود ایالت ها واگذار شد.

در نظر این تصمیم که توسط ساموئل آلیتو، یکی از قضات محافظه کار دادگاه نوشته شده، آمده است که “تصمیم رو وید” “به وضوح اشتباه” است و باید لغو شود.

این نظر بیان می‌کند که تصمیم رو وید «منطقی بسیار ضعیف» و «پیامدهای اجتماعی زیان‌بار» دارد. متن مورد بحث همچنین شامل این ارزیابی است که «حق سقط جنین ریشه‌ای در تاریخ و سنت‌های کشور ندارد».

از سوی دیگر، وی اظهار داشت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می تواند امروز درباره این تصمیم سخنرانی کند.

این تصمیم در ماه مه به مطبوعات درز کرد

تلویزیون سیاسی آمریکا «پولیتیکو» این تصمیم را در ماه می منتشر کرد و دیوان عالی صحت این خبر را تایید کرد.

این رسانه آمریکایی تاکید کرد که تصمیمی که در این راستا از سوی دیوان عالی کشور اعلام شود، اثر زلزله در کشور خواهد داشت و شکاف سیاسی بیش از پیش افزایش می یابد.

تظاهرات سازماندهی شد

سقط جنین که یکی از موضوعات بحث برانگیز در ایالات متحده است، بار دیگر در دستور کار این کشور قرار گرفت، با درز پیش نویس مبنی بر ابطال تصمیم رو وید سال ۱۹۷۳ توسط دیوان عالی کشور که از حق سقط جنین در سراسر جهان حمایت می کرد. کشور.

بیش از ۳۰۰ تظاهرات در سراسر کشور برای دفاع از حق سقط جنین به ویژه در شهرهایی مانند نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، آستین و شیکاگو برگزار شد.

معترضان با حمل بنرهایی که روی آن نوشته شده بود «تن من، انتخاب من» شعارهایی سر دادند که حق سقط جنین با حکم دادگاه سلب نمی شود.

“تصمیم ROE-WADE”

“تصمیم رو وید” که در سال ۱۹۷۳ اتخاذ شد، مبنایی بود که سقط جنین یک حق قانونی در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا