جهان

حمل و نقل غلات از اوکراین شروع می شود

وزارت دفاع ملی ترکیه اظهار داشت که اولین کشتی بارگیری شده با ذرت تحت قرارداد حمل غلات از بندر اودسا حرکت خواهد کرد تا به لبنان در ساعت ۰۸:۳۰ حرکت کند.

در نتیجه ابتکارات ترکیه، قرارداد “حمل و نقل غلات” در ۲۲ ژوئیه در استانبول توسط روسیه، اوکراین، سازمان ملل متحد و ترکیه امضا شد.

همچنین مشخص بود که اولین کشتی غلات چه زمانی به حرکت در می آید.

وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که توافق شده است که اولین کشتی بارگیری شده با غلات برای خروج از بنادر اوکراین ساعت ۰۸:۳۰ از بندر اودسا حرکت کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که در نتیجه دیدارهای خلوصی آکار وزیر دفاع ملی با وزرا و طرف های مرتبط و کار فشرده مرکز هماهنگی مشترک در استانبول، توافق شد که اولین کشتی بارگیری شده با غلات از بندر اودسا در ساعت ۰۸:۳۰ حرکت می کند.

در بیانیه ای مبنی بر اینکه کشتی باری خشک رازونی با پرچم سیرالئون، بارگیری شده با مصر، به لبنان می رود، در بیانیه آمده است: «این کشتی در چارچوب سند امضا شده «حمل و نقل ایمن غلات و مواد غذایی از ابتکار بنادر اوکراین» ارسال خواهد شد. بین ترکیه، فدراسیون روسیه، اوکراین و سازمان ملل در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲. پس از اولین کشتی، قرار است سایر کشتی ها در چارچوب کریدورها و رویه های تعیین شده منتقل شوند.

۲۰ میلیون تن غلات

با امضای توافق نامه در استانبول، انتظار می رود ۲۰ میلیون تن غلات از بنادر اودسا، پیودنی و چورنومورسک اوکراین تخلیه شود. با تخلیه، قیمت جهانی مواد غذایی نیز کاهش خواهد یافت.

کشتی های بدون غلات مجاز نیستند

گفته می شود که اولین کشتی با ذرت بارگیری شده بود. کشتی‌های خالی و کشتی‌هایی که غلات بارگیری نشده‌اند اجازه خروج از بنادر را نخواهند داشت. انتظار می‌رود ۱۶ کشتی به صورت کاروانی بنادر را ترک کنند.

از مرکز استانبول کنترل خواهد شد

کنترل کامل کریدوری که ۲۵ میلیون تن غلات را به جهان منتقل می کند، در مرکز ایجاد شده در استانبول انجام می شود. تدابیری اتخاذ شد تا اطمینان حاصل شود که این کریدور که قیمت جهانی مواد غذایی را کاهش می دهد، به طور موثر عمل می کند.

بر این اساس، کشتی ها از طریق ماهواره و پهپاد رهگیری خواهند شد. بررسی ها در بندر مقصد انجام می شود. کشتی هایی که سیگنال های خود را خاموش می کنند و اطلاعات شفافی در مورد نقاط تماس بندر ارائه نمی دهند، به آب های سرزمینی ترکیه اجازه ورود نخواهند داشت. روسیه همچنین قادر به صادرات غلات و کود خواهد بود.مرکزی که محموله در آن مدیریت خواهد شد نیز در استانبول است. مرکز هماهنگی مشترک، که در ۲۷ ژوئیه افتتاح شد، شامل مقامات ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد (سازمان ملل) است.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا