جهاننگاه‌ها

بازسازی مسکن در غزه تا سال دو هزار و چهل طول خواهد کشید

«اینترفاکس» می‌نویسد: آسوشیتدپرس با استناد به گزارش سازمان ملل نوشت، در صورت پایان فوری درگیری بین اسرائیل و گروه حماس، پیامدهای تخریب انبوه مسکن در نوار غزه می‌تواند تا سال ٢٠۴٠ از میان برداشته شود.

در گزارش مشترک برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا به ویژه آمده است که از زمان تشدید درگیری‌ها در نوامبر ٢٠٢٣، حداقل ٣٧٠ هزار ساختمان مسکونی در غزه آسیب دیده و ٧٩ هزار ساختمان به طور کامل ویران شده است.

یادآوری می‌شود که پس از درگیری‌های قبلی بین اسرائیل و حماس، سالانه ٩٩٢ واحد مسکونی بازسازی می‌شد. حتی اگر اسرائیل پنج برابر بیشتر از گذشته مصالح ساختمانی وارد غزه کند، بازسازی خانه‌های ویران شده ١۶ سال طول خواهد کشید.

علاوه بر این، طبق برآوردهای سازمان ملل، نرخ فقر در میان فلسطینی‌ها همچنان در حال افزایش است – به ۵٨.۴٪ یا تقریبا یک میلیون و ٧۴٠ هزار نفر.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد گفت: «سطح بی‌سابقۀ تلفات انسانی، تخریب منابع و افزایش شدید فقر در چنین مدت کوتاهی به یک بحران جدی توسعه در اینجا منتهی می‌شود که آیندۀ نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد».

در ٧ اکتبر ٢٠٢٣، حماس به اسرائیل حمله کرد. بیش از ١٢٠٠ نفر قربانی این حمله شد و ٢۴٠ نفر دیگر گروگان گرفته شد. در واکنش به این اقدام، اسرائیل به عملیات نظامی علیه حماس در نوار غزه دست زد. از آن زمان، بر اساس وزارت بهداشت فلسطین، تعداد قربانیان در نوار غزه از مرز ٣۴٠٠٠ نفر گذشته است. با وجود این، آمار وزارت بهداشت غزه تلفات غیرنظامیان و اعضای گروه‌های مسلح فلسطینی را تفکیک نمی‌کند.

نقل از: ساوتسکایا راسیا– پورتال رسمی حزب کمونیست فدراسیون روسیه

ملاحظاتی در مورد حملۀ دیوانه‌وار لشکر جهود به باریکۀ غزه:

١ــ معلوم است خبر حملۀ حماس به سرزمین‌های اشغالی فلسطین (اسرائیل) در ٧ اکتبر ٢٠٢٣ بر اساس طرح «طوفان الاقصی» از سوی آن جهانی نشد. چرا که حماس دارای چنین قدرت رسانه‌ای نبوده و نیست. این گزارش طبیعتا توسطه اسرائیل در جهان انتشار یافت. نکته قابل توجه این است که هیچ کس نخواست نه تنها کلیت این خبر، حتی بخشی از آن را مورد تردید قرار دهد که چطور ممکن است حماس به سرزمین‌های زیر نظارت دوربین‌ها و چشم‌های نظارتی متعدد، با وجود دیوارهای بتونی و سیم‌های خارادار حمله کند که دستگاه‌های رژیم بشدت امنیتی اسرائیل بعد از ٨ ساعت آگاه شود!.. در نتیجۀ قبول بی‌چون و چرای گزارش اسرائیل است که سازمان معتبری مثل حزب کمونیست فدراسیون روسیه اعتبار خودش را پشت علامت سؤال قرار می‌دهد.

٢ــ از همه شگفت‌انگیزتر این است، که حماس بطور ناگهانی به اسرائیل حمله می‌کند، پنج یا هفت پادگان نظامی اسرائیل و ٢٢ یا ٢٩ شهرک جهودنشین را تصرف می‌کند، اما فقط ٢۴٠ نفر گروگان می‌گیرد و امروز سعی می‌کند به ازای آزاد کردن ٣٣ گروگان، اسرائیل را وادار به آتش‌بس نماید!

٣ــ نکته قابل تأمل دیگر این است که هیچ کس به این منطق ساده توجه ندارد که آغازکننده هر اقدامی، ولو طرف حق و حقیقت مطلق باشد، مسئول عواقب و پیامدهای خوب و بد اقدام خود است. به سخن واضح‌تر، باور به اخبار جهانی شده از سوی اسرائیل، خواسته یا ناخواسته، بمعنی مسئول شمردن مقاومت فلسطین، از جمله حماس در مقابل عواقب فاجعه‌بار آن است! من یکی به چنین خبری به هیچوجه باور نداشتم و ندارم. بنابراین، حماس و بطور کلی، مقاومت فلسطین را مسئول پیامدهای هجوم لشکر جهود به باریکۀ غزه نمی‌‌دانم.

۴ــ برای خود من، چرایی این امر که اسرائیل حاضر می‌شود از میان تمام سازمان‌های مقاومت فلسطین فقط با حماس در پشت میز مذاکره بنشیند، جالب است.

۵ــ نکتۀ فعلا آخر اینکه، حیرت‌آور است وقتی قافیه برای باورمندان به گزارش‌های اولیۀ اسرائیل (حملۀ حماس) تنگ می‌آید، در مقابل هجوم بربرمنشانۀ لشکر جهود به نوار غزه، کشتار کودکان و زنان و مردن فلسطین و ویرانی‌های گستردۀ نوار غزه، این هولناک‌ترین زندان رو باز جهان، با شعارهایی مانند «خون بر شمشیر پیروز است»، «اگر اسرائیل غزه را گرفت، غزه جهان را گرفت» و غیره، خود را تسکین می‌دهند.

نابود باد لشکر تاریخاً و خصلتاً تروریستی جهود!

پیروز باد مقاومت به حق فلسطین!

١٧ اردیبهشت- ثور ١۴٠٣

 

دکمه بازگشت به بالا