نگاه‌ها

«عوامل کرملین» در مرکز اروپا

والری بورت (Valery BURT) روزنامه‌نگار، مورخ، نویسنده.

ا. م. شیری

علائم روان‌پریشی توده‌ای

یکشنبه ۵ ژوئن، بزرگترین تظاهرات زمان‌های اخیر در لهستان برگزار شد که به گفته برخی منابع، بیش از نیم میلیون نفر در آن شرکت کردند. تظاهرکنندگان با دعوت دونالد توسک (Tusk)، نخست وزیر سابق و رهبر حزب مخالف «پلتفرم مدنی»، به خیابان‌ها آمدند.

با تصمیم سِیم (نام پارلمان) و آندری دودا، رئیس جمهور، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی «نفوذ روسیه در سیاست لهستان» در دورۀ سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ تشکیل شد. توسک مظنون اصلی ارتباط با مسکو است و به همین دلیل، حامیان خود را به اعتراض برانگیخت.

آن‌ها قصد دارند توسک را از شرکت در انتخابات پارلمانی که در پاییز برگزار می‌شود، حذف کنند و اگر ثابت شود که او عامل کرملین است، می‌توان این کار را انجام داد. زدن چنین برچسبی بر روی یک شخص (و حتی یک لهستانی!) که هرگز کوچکترین همدردی با روسیه را تجربه نکرده، آسان نیست. اما، مقامات با تمام توان وارد میدان شده‌اند.

تنها توسک در مظان اتهام نیست. بلکه، همه‌جا دیوانه‌وار به دنبال «عوامل نفوذی روسیه» می‌گردند. یانوش نوسک (Nosek)، رئیس سابق ضد جاسوسی نظامی لهستان، یک مطالب اتهامی تحت عنوان «حزب حاکم قانون و عدالت کاملاً از عوامل روسی اشباع شده است»، در روزنامۀ «Wyborcza» منتشر کرد.

نوسک، رئیس جمهور دودو، نخست وزیر موراویسکی و یاروسلاو کاچینسکی، مؤسس و رئیس حزب «قانون و عدالت» را که حتی از روسیه متنفرند، به ارتباط با مسکو متهم کرد.

مقامات متقابلا یانوش نوسک را متهم کردند و خود او را به این دلایل جزو «عوامل کرملین» نامیدند، که اولاً، بیش از حد پر حرفی می‌کرد و ثانیاً، زمانی پس از سفر به سن‌پترزبورگ، با یک کلاه که روی آن کلمۀ «آورورا»نوشته شده بود، عکس گرفته است.

با نیم نگاهی به آنچه در لهستان روی می‌دهد، بی‌اختیار به یاد حملات روان‌پریشی توده‌ای خواهید افتادد.

شرکت کنندگان در تظاهرات یکشنبه که راهپیمایی نفرت و تحقیر نامیده شد، بدون سر دادن شعارهای تند علیه مقامات،خواستار سرنگونی دولت شدند. و به زودی کمیسیون بررسی «نفوذ روسیه در سیاست لهستان» نتایج کار خود را ارائه خواهد کرد. …

شیمون گولوونیا، رئیس حزب لهستان-۲۰۵۰، می‌گوید: «رئیس جمهور، آندری دودا تصمیم گرفته است در لهستان جنگ داخلی به راه اندازد».

لخ والسا نیز با اظهار نظر در مورد رویدادهای لهستان گفت، که در صورت باقی ماندن دودا و حزب «قانون و عدالت» در قدرت، ناآرامی در کشور آغاز خواهد شد.

والسا تردید ندارد که در انتخابات پارلمانی آینده تقلب خواهد شد. رئیس سابق اتحادیۀ همبستگی می‌گوید: «با علم به اینکه آن‌ها در حال شکست هستند، به گونه‌ای عمل می‌کنند که زمان بخرند و آماده شوند تا زودتر به زندان نروند». او با اشاره به عوامل ناشناس کرملین، به عنوان نمونه از آنتونی ماتسریویچ، وزیر دفاع ملی سابق نام می‌برد که به گفتۀ والسا، «روابط خوبی با روسیه داشت و هنوز هم دارد».

در مقابل، والسا دونالد توسک را یکی از بهترین سیاستمداران لهستان می‌داند و او را با خودش مقایسه می‌کند. والسا وعده می‌دهد در انتخابات از توسک حمایت کند و می‌گوید: «لهستان باید از جنگ داخلی نجات یابد. همچنین لازم است کشور را از شر کاچینسکی، ماسیرویچ و دیگرانی که به میراث لهستان آسیب می‌رسانند و نابود می‌کنند، خلاص کنیم». والسا می‌گوید، دودا باید نام خود را تغییر دهد، به صومعه‌ای برود، روی زانوهایش بنشیند و برای آمرزش گناهانش دعا کند.

‌از قضا، در فرانسه نیز که گزارش تحقیقات پارلمانی در مورد ارتباط حزب اتحاد ملی با روسیه تا حدی منتشر شده، اتفاق مشابهی در حال رخ دادن است. نتیجه اصلی: مارین لوپن با مسکو همکاری می‌کند، در سال ۲۰۱۷ با پوتین ملاقات کرد، از روسیه وام گرفت… لوپن همچنین به خاطر اظهاراتش در مورد کریمه که آن را بخشی از روسیه می‌داند، مقصر شناخته می‌شود (کریمه را بخشی از کدام کشور می‌توان شناخت؟).

مارین لوپن به طور خلاصه به متهم‌کنندگان خود پاسخ داد و گفت که او قربانی یک «کارزار افترا غیرقابل قبول مبتنی بر سوءظن است، نه واقعیت».

دکمه بازگشت به بالا