جهان

دیدار حساس در سوچی: اردوغان و پوتین برای دومین بار در ۲۰ روز دیگر دیدار کردند

رئیس جمهور اردوغان و پوتین، رهبر روسیه، ۲۰ روز دیگر بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد. در بیانیه کرملین آمده است که موضوع سوریه نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و تاکید شده است که ترکیه نگرانی های امنیتی را در نظر گرفته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای دیدار با پوتین، همتای روس خود به سوچی رفت.

هواپیمای “TC-TUR” حامل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به سوچی رفته بود ساعت ۱۴:۲۵ دقیقه در سوچی به زمین نشست.

دو رهبر در مورد روابط ترکیه و روسیه با کریدور غلات ایجاد شده در دریای سیاه، جنگ روسیه و اوکراین، مبارزه با تروریسم و ​​عملیات جدیدی که قرار است در شمال سوریه سازماندهی شود، گفتگو خواهند کرد.

این دومین دیدار رو در رو رهبران دو کشور در ۲۰ روز گذشته خواهد بود.

توضیح از کرملین

در خصوص دیدار اردوغان و پوتین بیانیه ای از سوی دولت کرملین صادر شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با بیان اینکه موضوع اصلی دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سوریه خواهد بود، گفت: ترکیه به دلایل امنیتی نگرانی های مشروعی دارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، پیش از دیدار امروز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوچی روسیه، اظهارات مهمی را بیان کرد. پسکوف با بیان اینکه دستور کار اصلی رهبران، موضوع سوریه است، گفت: اردوغان و پوتین در مورد سوریه گفتگو خواهند کرد. ترکیه به دلایل امنیتی نگرانی های مشروعی دارد که ما آن را در نظر می گیریم، اما بسیار مهم است که اجازه هیچ اقدامی را ندهیم. که می تواند اوضاع را در سوریه بی ثبات کند.”

“یکپارچگی خاک سوریه ممکن است در خطر باشد”

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه نگران عملیات احتمالی در شمال سوریه است یا خیر، گفت: چنین عملیاتی می تواند وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه را به خطر بیندازد. پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا یک روزنامه نگار از پسکوف که ترکی بسیار خوب صحبت می کند در ترجمه برای خبرنگاران ترک حمایت می کند، گفت: «نسل بسیار با استعدادی وجود دارد که برای این کار بزرگ شده است، بنابراین نیازی به این کار نیست. ”

“چیزی برای صحبت نیست”

پسکوف در مورد کنوانسیون تنگه مونترو گفت: “کنوانسیون تنگه مونترو سنگ بنای کشورهای دریای سیاه است، از جمله روابط ما با جمهوری ترکیه. اینجا چیزی برای صحبت وجود ندارد. این قرارداد به خوبی کار می کند.” او گفت.

اجلاس سران تهران

آخرین بار اردوغان و پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۰ ژوئیه در تهران پایتخت ایران دیدار کردند.

پس از این دیدار که با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد.

در بیانیه مشترک اجلاس سه جانبه ترکیه، ایران و روسیه درباره سوریه، بر پایبندی قوی رهبران به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و به اصول سازمان ملل (سازمان ملل) تاکید شد.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا