جهان

رای گیری انتقادی در ایتالیا به پایان رسید: یک قدم به انتخابات زودهنگام نزدیک شده است

در ایتالیا، دولت پر حضور به رهبری ماریو دراگی، نخست وزیر، علیرغم تصویب رای اعتماد در سنا، با خطر سقوط روبرو شد زیرا سه حزب در دولت در رای گیری شرکت نکردند. لغو حمایت سه شریک ائتلافی از دولت دراگی، کشور را یک قدم به انتخابات زودهنگام نزدیکتر کرد.

بحران سیاسی که از زمانی آغاز شد که جنبش ۵ ستاره (M5S)، یکی از شرکای ائتلاف، از بسته کمک اقتصادی ارائه شده توسط دولت در رای گیری پارلمان در ۱۴ ژوئیه حمایت نکرد، همچنان به شدت ادامه دارد.

دراگی که هفته گذشته پس از موضع گیری M5S استعفا داد، اما درخواست وی توسط رئیس جمهور سرجیو ماتارلا پذیرفته نشد، امروز در مجلس اعلای مجلس سنا برای دولت خود رای اعتماد گرفت.

اگرچه نخست وزیر دراگی تمایل خود را برای ادامه حکومت وحدت ملی با اعلام این که “اگر ما همچنان می خواهیم با هم بمانیم، تنها راه این است که توافقنامه دولت را از صفر با شجاعت، فداکاری و قابل اعتماد بازسازی کنیم” ابراز تمایل کرد، وضعیت در سنا مذاکرات مجمع عمومی در جهت مخالف توسعه یافت.

علاوه بر M5S که قبلاً حمایت خود را از دولت پس گرفته بود، احزاب راست‌گرای لیگ و فورتزا ایتالیا در رای اعتماد ارائه شده توسط یک سناتور مانند سخنرانی دراگی شرکت نکردند.

قطعنامه حمایت از دولت دراگی با ۹۵ «آری» از ۱۳۳ رأی دهنده به تصویب رسید، اما نتیجه نشان داد که اکثریت دولت وی در سنا شکننده است.

در اخبار و اظهارنظرهای مطبوعات ایتالیا، عقب نشینی سه شریک ائتلافی از دولت دراگی، این کشور را یک قدم به انتخابات زودهنگام نزدیک کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، نخست وزیر دراگی فردا بعد از مجلس سنا در مجلس نمایندگان، مجلس سفلی پارلمان، در بحث درباره آینده دولت خود شرکت خواهد کرد.

در اخبار خبرگزاری آنسا آمده است که دراگی درست در ابتدای جلسه پارلمان فردا صبح قصد استعفا را اعلام کرده و برای ارائه استعفای خود نزد رئیس جمهور ماتارلا خواهد رفت.

گفته می شود که در صورت استعفای دراگی، رئیس جمهور ماتارلا ممکن است با رئیس ۷۴ ساله سابق بانک مرکزی اروپا مشورت کرده و مأمور تشکیل دولت جدید برای دوره تا زمان انتخابات شود یا پارلمان را منحل کرده و انتخابات عمومی را در ماه های اول به پایان برساند.

در مطبوعات ایتالیایی آمده است که پیش بردن انتخابات سناریوی قوی تری است.

انریکو لتا، رهبر حزب چپ میانه بام حزب دموکرات (PD) که از ابتدا از دولت دراگی حمایت کرده و قبل از رای اعتماد امروز حمایت خود را اعلام کرده بود، در توییتر به اشتراک گذاشت: «در این روز دیوانه، پارلمان در حال تصمیم گیری است. برای مخالفت با ایتالیا. ما در تلاشیم تا از این امر جلوگیری کنیم. و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از دولت دراگی انجام داده ایم. ایتالیایی ها در پای صندوق های رای نشان خواهند داد که باهوش تر از نمایندگان خود هستند.” از عبارات استفاده کرد

ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست‌گرای لیگ، که در رای عدم اعتماد به دولت دراگی شرکت نکرد، استدلال کرد که «دراگی و ایتالیا روزها قربانی جنون جنبش ۵ ستاره و بازی‌های قدرت PD بوده‌اند. “.

سالوینی استدلال کرد که آنها آماده بودند به جای M5S از دولت دراگی به عنوان راست میانه حمایت کنند، اما PD آن را خراب کرده است.

جوزپه کونته، رهبر M5S که بحران دولتی را آغاز کرد، گفت که آنها امروز نگرش تحقیرآمیز دراگی را احساس کردند. کونته استدلال کرد که احزاب جناح راست نیز اراده عمدی برای بیرون انداختن خود از دولت نشان دادند.

لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش “با هم برای آینده” که به عنوان وزیر امور خارجه در دولت خدمت می کند و از تداوم آن برای دولت دراگی حمایت می کند، گفت: “اثرات این انتخابات غم انگیز جای خود را در تاریخ.” ارزیابی خود را انجام داد.

دولت ائتلافی با مشارکت گسترده به رهبری ماریو دراگی در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ به عنوان یک دولت وحدت ملی در شرایط بحران بهداشتی و اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹ روی کار آمد. دولت دراگی توسط ۱۰ حزب سیاسی که در پارلمان ایتالیا حضور داشتند حمایت می شد.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا