افغانستانجهانحقوق بشرعکسهنر

خانه خاطره افغانستان به‌منظور حفظ اطلاعات و داستان‌های قربانیان جنگ راه‌اندازی شد

موزیم مجازی موسوم به «خانه خاطره افغانستان» با ابتکار سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان (AHRDO) به‌منظور حفظ آثار و وسایل شخصی قربانیان چندین دهه جنگ راه‌اندازی شد.

سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه، بیستم قوس منتشر کرد، گفت: «خانه خاطره افغانستان» یک فضای امن برای بیان حقیقت قربانی خواهد بود و بازماندگان قربانیان اجازه خواهند داشت روایت‌های خود را به اشتراک بگذارند.

افغانستان چندین دهه جنگ‌های خونین را تجربه کرده که بخش عمده‌ی آنرا جنگ‌های داخلی تشکیل می‌دهد. این جنگ‌ها طیف وسیعی از مردم را تحت تاثیر قرار داده و از این نظر، زندگی اقشار مختلف مردم افغانستان متاثر از جنگ است اما هیچ نهادی که مشخصا روی بازتاب پیامدهای جنگ در افغانستان متمرکز باشد قبلا تاسیس نشده بود.

سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان افزوده که در این خانه خاطره، عکس‌ها، ویدیوها و وسایل شخصی قربانیان جمع‌آوری، حفظ و به نمایش گذاشته خواهد شد.

هادی معرفت، مدیر اجرایی این سازمان گفته که «افغانستان کشور قربانیان و بازماندگان است.» او همچنان تاکید کرده که داستان‌های قربانیان جنگ فراموش نخواهد شد.

به گفته‌ی او، اهمیت این مسئله در این است که شاید در آینده زمینه دادخواهی فراهم شود و این پلتفرم آنلاین در راستای مستندسازی و حفظ شواهد برای حقیقت‌گویی و پاسخ‌گویی در آینده تلاش می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا